Prof. Antanas Andrijauskas
Kūrybos ištakos
Nepaisant tragiškai susiklosčiusio likimo, Algimantas Švėgžda (1941–1996) neabejotinai yra viena reikšmingiausių ir vienišiausių XX a. intelektualiosios lietuvių dailės asmenybių. Šis „paskutinis lietuvių pagonis ir pirmasis XXI amžiaus europietis“, kaip jis save vadino, buvo atviras pasauliui menininkas, kuris, be dailės, domėjosi filosofija, psichologija, civilizacijos istorija, literatūra, muzika, senosiomis Rytų ir kitomis neeuropinėmis kultūromis. Tai buvo giliai mąstanti, užsisklendusi savo vidinių išgyvenimų pasaulyje ir kupina vidinės rimties asmenybė, labai mylėjusi Lietuvą, jos gamtą ir siekusi savo kūryba pakilti virš siaurai suprasto tautiškumo. Be aliejinės tapybos, akvarelės, savo pasaulėjautai išreikšti dailininkas pasitelkdavo įvairias priemones: piešė aliejine kreidute, kinišku tušu, spalvotais pieštukais, plačiai naudojo įvairias grafikos technikas, kūrė spalvotas litografijas, ofortus. Akylas analitinis įsižiūrėjimas į įvairius kasdienio gyvenimo objektus susiliejo su rytietišku įsijautimu ir įsiskverbimu į jų esmę. „Mano darbai, – rašė jis F. Barleto išleistame kataloge, – tai bandymas pirštais prisiliesti prie DIDŽIOSIOS PASLAPTIES. Tad neieškokite manęs pas romantikus, kuriems gamta – tai tik aukštų idealų tarnaitė, nėra manęs ir pas siurrealistus, pasiklydusius Froido dvasinėse gilumose, toli esu ir nuo superrealistų, pasaulį reginčių per ciklopišką fotoaparato akį.“ [Švėgžda, 1993, p. 23].
Siekiant suvokti šio dailininko kūrybos savitumą ir jo vietą lietuvių dailės istorijoje būtina nagrinėti ne tik plastinius grynai formalius jo dailės aspektus, bet ir apžvelgti pamatines pasaulėžiūrines nuostatas, be kurių neįmanoma suvokti jo kūrybos esmės. Meninė forma šio dailininko kūryboje yra suaugusi su sinkretiška pagoniška ir rytietiška gyvenimo filosofija.
Dailininkas gimė Kelmėje mokytojos ir dailininko scenografo šeimoje. Apie savo į Sibirą išvežtą tėvą žinojo tik iš artimųjų pasakojimų, nuotraukų ir likusių pavienių daiktų, kurie vėliau jo kūryboje tapo reikšmingais būties simboliais. Vaikystė prabėgo Rozalimo miestelio apylinkėse, kur lankė mokyklą, ir Smilgiuose, kuriuose globojamas senelės leido skaidrias vasarų dienas. Apie šį savo gyvenimo tarpsnį, kaip apie kažką jam nepaprastai reikšminga, retkarčiais jis užsimindavo pokalbiuose, apibūdindamas tokiais imliais vaizdiniais: „Mano vaikystės pasaulis buvo aiškus. Į rytų pusę sirpo vyšnios, į pietus, už horizonto, bažnyčios varpai skambėjo, į vakarus didelė raudona saulė leidosi už miško, iš šiaurės, iš už didelio sodo, naktį ateidavo vilkai ir pikti žmonės. O viduryje šito pasaulio buvo mano motinos molinė krosnis, kurioje traškėjo beržinių malkų ugnis. Vakarais verpimo ratelio daina pynėsi su tyliais maldos žodžiais į vieną paprastą gyvenimo išmintį, kaip toji lininė virvelė mano rankose. O iš po plataus ąžuolinio suolo žvelgė į mane šventos praeities žalčio akys“ [Algimantas Švėgžda, 1994, p. 3].
Baigęs mokyklą 1961 m. A. Švėgžda įstojo į Vilniaus dailės institutą studijuoti tapybos. Pirmus du kursus jam dėstė Vl. Karatajus, paskui – A. Gudaitis, kurio griežtai akademinei pedagoginei sistemai studentas priešinosi visomis išgalėmis. Algiui dvasiškai artimiausias buvo tiesiogiai nedėstęs J. Švažas, kuris įdėmiai stebėjo ir globojo gabesnius studentus. Apie jo netiesioginį poveikį savo gyvenimo, kūrybos ir pedagoginėms nuostatoms Algis kalbėjo pagarbiai. Jį žavėjo Švažo susikaupimas, gebėjimas bendrauti su žmonėmis, intymumo ilgesys, jautrumas meno naujovėms, specialių kompozicijos uždavinių formulavimas studentams, siekimas atskleisti pastarųjų individualybę, taip pat įvairias aktualias plastines tapybos galimybes. Švėgždai buvo artimas jo daiktiškumo svarbos tapant iškėlimas. Kurti jį skatino ne tiek gyvenimas, tikrovė, kiek nauji, nematyti įtaigūs meno kūriniai. „Mano dailės mokslai senajame Vilniuje, buvusio vienuolyno gotiškuose koridoriuose dalinosi į dvi puses: į nuobodžią akademiją ir laisvę žadantį Polį Cézanne’ą.“ [Švėgžda, 1993, p. 23].
Švėgžda dažnai pabrėždavo Cézanne’o artimumą, žavėjosi L. Kranacho, Rembrandto, Leonardo da Vinci, Veermeerio, Van Eicko ir vadinamųjų mažųjų olandų kūryba. „Tik po ilgų klaidžiojimų atradau senus meistrus. Ne besipuikuojantis savimi Düreris, o geraširdis darbštuolis Kranachas liepė vėl iš naujo mokytis. Po to – olandai. Rembrandtas ir mano mylimas mokytojas Leonardas da Vinci.“ Cézanne’as neatsitiktinai Švėgždai nuo studijų iki gyvenimo pabaigos išliko toks svarbus, kadangi jis, kaip ir didieji Tolimųjų Rytų tapybos meistrai, buvo ne tik dailininkas, bet ir mąstytojas. Konstruktyvus jo mąstymas buvo aiškiai regimas kompozicinėje paveikslų struktūroje, erdviniuose ir plastiniuose sprendimuose, kurie Algiui imponavo. Iš lietuvių dailininkų Švėgždai svarbiausi buvo intymūs Čiurlionis ir V. Eidukevičius, kurių kūryba ir gyvenimo nuostatos jį įkvėpdavo. Šie du iškilę virš savo meto perdėm natūralistinės lietuvių tapybos konteksto dvasingi ir poetiški dailininkai buvo jo ilgalaikių kruopščių studijų objektai.
Diplomuotas dailininkas iškart pasinėrė į kūrybinį gyvenimą, tapo Dailininkų sąjungos Jaunųjų dailininkų susivienijimo pirmininku, rengė parodas, aktyviai dalyvavo kultūriniame gyvenime, menininkų diskusijose, parodų aptarimuose. Nuo 1972 m. kartu su K. Dereškevičiumi, A. Kuru ir A. Šalteniu jis dalyvavo vadinamosios ketveriukės parodose. Tačiau A. Švėgžda buvo iš esmės kito – intelektualaus kamerinio meditacinio tipo dalininkas. Jis jautė gilesnio filosofinio pasaulio pažinimo alkį ir tuo ryškiai išsiskyrė tarp amžininkų. Jo kūryba savo filosofinėmis ir universalistinėmis inspiracijomis nuėjo visai savitu, Rytų filosofija pagrįstu keliu, ir tai pavertė dailininką vienišiumi. „Esu tiesiog kitoks. Kitokiu keliu einu. Ir galima to mano kitoniškumo nesuprast, nepriimt, blogai išsiaiškint“ [Septyni obuoliai, 1993, p. 27]. Kelerius metus Švėgžda dirbo Vilniaus dailės mokyklos mokytoju, o 1978 m. Valstybinis dailės institutas jį pakvietė dėstyti Piešimo katedroje. Tuomet jis jau buvo garsėjantis dailininkas, kurio kūryba kėlė kontroversiškas diskusijas.
Ankstyvoji Švėgždos kūryba siejosi su savito stiliaus formavimusi, kurio negalima įvertinti vienareikšmiškai. Pirmieji kūriniai paveikti ekspresionistinės figūrinės lietuvių dailės tradicijos, ypač Gudaičio įtakos, kurią jis savitai transformavo – panaudojo dekoratyviosios stilizacijos ir fotorealizmo elementus. Siekdamas įsitvirtinti meno pasaulyje dailininkas blaškėsi, skausmingai ieškojo savo kelių, buvo priverstas eiti į kompromisus, taikytis prie tuo metu viešpatavusios konjunktūros. Tai matyti ne tik iš jo ankstyvųjų drobių problematikos, bet ir siužetų traktavimo. Tačiau, pradedant „Autoportretu su moliūgu“ (1977), „Kėde“ (1977), „Džinsais“ (1978), „Langu“ (1978) ir kitais paveikslais, ryškėja nonkonformistinės tendencijos, jis atsisako išorinės retorikos ir imasi naujo konceptualaus kasdienybės objektų traktavimo.
Regėdamas didžiulę properšą tarp ankstyvųjų ir vėlesnių kūrinių, kuriais dailininkas metė iššūkį konjunktūros reikalavimams) ankstyvojo jo kūrybinės evoliucijos etapo plačiau nenagrinėsiu. Juolab kad Švėgžda, žvelgdamas į jį iš nueito kelio aukštumų, pats nedviprasmiškai nuo jo atsiribojo. Prieš mirtį dailininkas netgi pageidavo, kad ankstyvieji jo paveikslai nebūtų rodomi. Reiklus sau menininkas, kaip tai įprasta Tolimuosiuose Rytuose, išsižadėjo savo praeities darbų, jaunystės paklydimų ir ėmėsi įtvirtinti savitą meditatyvios minimalistinės tapybos koncepciją.
Posūkis į Rytus
Jį labai paveikė tarp Tolimųjų Rytų menininkų paplitęs posakis, kad „tikrasis meistriškumas atsiskleidžia apsiribojus minimaliausiomis meninės išraiškos priemonėmis“. Šis sąmoningas meninės išraiškos priemonių apribojimas, kūrinių intymumas ir kameriškumas tiesiogiai siejosi su orientalistinių idėjų įtakos augimu, esminiais dailininko pasaulėžiūros pokyčiais, gyvenimo filosofija, vertybinėmis ir meninėmis nuostatomis. Todėl mus pirmiausia domina Rytų filosofijos, estetikos ir meno poveikis Švėgždos kūrybai, kuris pradėjo ryškėti viduriniame ir visa jėga išsiskleidė vėlesniame – jau Vokietijoje – kūrybinės evoliucijos etape.
Prisiminimai – keistas dalykas, nepaklūstantis įprastinei laiko ir vaizdinių tėkmės logikai. Iš būties srauto jie išplėšia tik paskirus pasąmonės gelmėse įstrigusius bendravimo su Algiu tais svarbiais jo intelektinei biografijai lūžio metais fragmentus. Man tai buvo itin sudėtingas, kupinas psichologinio teroro gyvenimo tarpsnis, todėl ir prisiminimai ne visada šviesūs. Nebuvau Algio nei vaikystės, nei studijų draugas, todėl ir mūsų santykiai buvo kitokie, nulemti daugiau dvasios ir pasaulėžiūrinių nuostatų giminystės. Susipažinome 1977 m. kovą, praslinkus vos mėnesiui nuo darbo pradžios Dailės institute, kai aš, atvykęs iš Maskvos Lomonosovo universiteto, pradėjau skaityti ideologijos sargų nepasitenkinimą ir įtarimus sukėlusias Rytų filosofijai, estetikai ir menui skirtas paskaitas. Švėgžda užėjo į katedrą ir prisistatęs pakvietė skaityti paskaitą apie Rytų filosofiją ir meną mokytojams bei dailininkams Vaikų dailės mokykloje Konarskio gatvėje, kur tuomet mokytojavo. Po paskaitos ilgai užsitęsusiose diskusijose iškart tarp mūsų užsimezgė glaudus dvasinis ryšys. Tuomet jis padovanojo man puikų P. Repšio grafikos darbą ir palydėjo į stotį. Tai buvo man nepaprastai svarbios draugystės pradžia.
Po metų, kai Algis pradėjo dėstyti Dailės institute, mes jau sąmoningai pasirinkome dirbti tas pačias savaitės dienas – susitikdavome trečiadieniais bei ketvirtadieniais, kai atvažiuodavau iš Kauno skaityti paskaitų. Jis išsiskyrė nepriklausomu charakteriu, asmenybės gelme, tvirtais garsiai nedeklaruojamais įsitikinimais ir sugebėjimu be išorinio patoso ginti savo požiūrį, nors tuomet institute iš tikrųjų buvo daug autoritetingų asmenybių, kurioms einant senoviniais koridoriais studentai pagarbiai išsitiesdavo ir įsiklausydavo į jų žodžius. Švėgžda pasižymėjo retomis savybėmis: laisvam žmogui būdingu charakterio nenuolankumu dėl principinių dalykų, turtinga vaizduote, sumaniomis įžvalgomis, gebėjimu glaustai kalbėti ir klausyti. Mus suartino meilė Čiurlioniui, Dzūkijos gamtai, Rytų kultūroms, daoizmo gyvenimo filosofijai, pagarba pagoniškoms lietuvių tautos kultūros tradicijoms ir tai, kad po stažuočių užsienyje mes atsidūrėme visiškai analogiškoje totalinio psichologinio teroro situacijoje, todėl vienas kito dvasinę būseną puikiai supratome. Jis ir architektas profesorius V. Brėdikis buvo dvasiškai neabejotinai artimiausi žmonės, kuriais absoliučiai pasitikėjau tais nelengvais laikais.
Abu daug dėmesio skyrėme darbui su studentais. Jis vadovavo SMD, o aš – Estetikos būreliui, kurių branduolį sudarė tie patys maištingiausi ir naujovių labiausiai trokštantys studentai, todėl renginiai dažnai vyko kartu. Prie šių bendraminčių nuolatos šliejosi „vaikščiojantis Sokratas“ – nuolatinis saugumiečių galvos skausmas J. Mikutis, kuris žerdavo išminties perlus dažnai vykstančiuose studentų darbų aptarimuose. Algis mylėjo studentus, kadangi jie – Lietuvos ateitis. Studentai irgi šliejosi prie jo. Neretai dėstytojas būdavo perdėm atviras, o vėliau pats dėl to kentėjo.
Turėjau atsivežęs per aštuonerių metų studijas sukauptą tuo metu geriausią Lietuvoje moderniojo ir Rytų meno knygų kolekciją bei šimtus senovinės ir XX a. klasikinės muzikos plokštelių. Žingeidžiam Algiui tai buvo nepaprastai svarbus pažinimo šaltinis, į kurį jis aistringai pasinėrė: nuolatos imdavo priklausiusių įvairioms modernizmo kryptims, iškiliausių moderniojo meno, kinų ir japonų klasikinės dailės meistrų albumus. Jį domino daug kas: Rytų filosofija, psichologija, civilizacijų istorija, filosofinė eseistika, tuomet tarp intelektualų populiarūs rusų kalba išspausdinti filosofiniai Schopenhauerio, Nietzsche’s, Bergsono, Camus, B. Russelio filosofiniai veikalai, įvairios Lomonosovo universitete leistos psichologijos ir psichoanalizės klasikų antologijos, S. Radhakrishnano „Indų filosofija“, S. Chatterjee ir D. Datta „Įvadas į indų filosofiją“, „Senovės kinų filosofijos” antologijos dvitomis, literatūriniai M. Bulgakovo, O. Mandelštamo, A. Belyj veikalai, profesoriaus A. Zinovjevo užsienyje išspausdinti aršiai sovietinę sistemą išjuokiantys pamfletai ir kitos tuomet „samizdato“ tiražuojamos knygos. Jis labai susijaudino pamatęs vos degtuko dėžutės dydžio per 500 puslapių Vakaruose išleistą A. Solženycino „Archipelag Gulag“, kurios beveik buvo neįmanoma skaityti be didinamojo stiklo. Ši knyga tikriausiai dėl tragiško tėvo likimo emocionalų Algį sukrėtė ir ilgam paliko slogų įspūdį. Pokalbiai nuo filosofinių, menotyrinių temų, Lietuvos intelektualų padėties, aktualaus meninio gyvenimo klausimų nuolatos nukrypdavo į apmąstymus apie lietuvių tautos likimą ir atrodžiusias tolimas Nepriklausomybės perspektyvas. Jam tai buvo svarbiausias dalykas, dėl kurio buvo pasiruošęs paaukoti gyvybę.
(Tęsinys – kitame numeryje)