Skirta filosofo Arvydo Šliogerio 70 m. jubiliejui

Prof. habil. dr. Antanas Andrijauskas
Būties tiesos ieškojimai Arvydo Šliogerio „Tyliojo gyvenimo fragmentuose“


Iš pas­ta­ruo­ju me­tu pa­si­ro­džiu­sių fi­lo­so­fi­nių stu­di­jų fun­da­men­ta­lu­mu iš­si­ski­ria prieš de­šimt­me­tį pa­ra­šy­ta Arvydo Šlio­ge­rio kny­ga „Bū­tis ir pa­sau­lis“*, ku­rią kar­tu su V. Drė­mos, B. Ra-­dze­vi­čiaus, V. Ki­sa­raus­ko, V. An­ta­na­vi­čiaus, V. Vil­džiū­no, P. Rep­šio, A. Švėgž­dos, S. Ge­dos, O. Ba­la­kaus­ko, B. Ku­ta­vi­čiaus bei ki­tų mū­sų kul­tū­ros įžy­my­bių kū­ri­niais ga­li­me lai­ky­ti vie­nu au­ten­tiš­kų ne­gau­sios mū­sų non­konfor­mis­ti­nės, ar­ba „iš­stum­to­sios“, kul­tū­ros reiš­ki­nių. Ne­bu­vo ma­no­ma ją skir­ti ofi­cia­lia­jai kul­tū­ros var­to­ji­mo rin­kai, to­dėl for­ma­vo­si, ty­liai kon­fron­tuo­jant su to­ta­li­ta­ri­nio pa­sau­lio stip­rių­jų va­lia – prieš ofi­cia­lio­sios ide­o­lo­gi­jos nuo­sta­tas. Dau­ge­lis, no­rė­ju­sių lik­ti iš­ti­ki­mi sa­vo ide­a­lams, kū­ry­bi­niam pa­šau­ki­mui ir sie­ku­sių nuo­šir­džiai tar­nau­ti sa­vo tau­tai, bu­vo pri­vers­ti už­si­sklęs­ti sa­vy­je ir kur­ti tik ben­dra­min­čiams. Tai ir yra svar­biau­sių non­kon­for­mis­ti­nės kul­tū­ros bruo­žų – jos mak­si­ma­laus su­kaup­tu­mo, in­ty­mu­mo ir au­ten­tiš­ku­mo – pagrindas.

Arvydo Šliogerio knyga „Būtis ir  pasaulis“ (Vilnius: Margi raštai, 2006)
Arvydo Šliogerio knyga „Būtis ir pasaulis“ (Vilnius: Margi raštai, 2006)

Šiuo vi­di­niu su­kaup­tu­mu bei jo­je sly­pin­čia ty­lia sprogs­ta­mą­ja jė­ga ma­ne la­biau­siai ir do­mi­na re­cen­zuo­ja­mo­ji kny­ga, ku­rią įvar­di­ju kaip ge­riau­sią iš vi­sų Šlio­ge­rio vei­ka­lų. Kuo ji svar­bi pa­ties fi­lo­so­fo ir lie­tu­vių fi­lo­so­fi­jos rai­dai? Tik­riau­siai tuo, kad, būdama autentišku savo gyvenamojo meto dvasinės rezistencijos dokumentu, 1) pa­de­da na­tū­ra­liai įsi­skverb­ti į Šlio­ge­rio „mąs­ty­mo la­bo­ra­to­ri­ją“, at­kur­ti jo ke­lią fi­lo­so­fi­jos is­to­ri­jos la­bi­rin­tuo­se; 2) pa­aiš­ki­na, kaip, kuo­met ir ko­dėl dva­si­nė­je mąs­ty­to­jo rai­do­je įvy­ko ko­ky­bi­nis lūžis, nu­lė­męs ko­ky­biš­kai nau­ją jo kal­bą; 3) at­sklei­džia, ko­kios idė­jos, fi­lo­so­fi­nės tra­di­ci­jos tai ne­abe­jo­ti­nai vei­kė.

„Bū­tis ir pa­sau­lis“ – la­bai sa­vi­ta kny­ga: čia glū­di įvai­rios eg­zis­ten­ci­nę pras­mę tu­rin­čios te­mos, idė­jos, leit­mo­ty­vai. Ji, kaip ir dau­ge­lis Kier­ke­ga­ard’o, Niet­zsche’s, Pro­us­­to, Kaf­ka’os vei­ka­lų, pa­ra­šy­ta in­ty­maus die­no­raš­čio for­ma. Nors jos san­da­ra iš­oriš­kai ne­si­ste­min­ga ir frag­men­tiš­ka, yra gan vien­ti­sa. Tie pa­tys leit­mo­ty­vai, ap­mąs­ty­mai apie žmo­gaus bū­ties pras­mę kar­to­ja­si ga­na daž­nai. „Bū­tis ir pa­sau­lis“ iš tie­sų yra „ty­lio­jo gy­ve­ni­mo frag­men­tų“ vė­ri­nys, at­si­ra­dęs au­to­riui at­si­ri­bo­jus nuo iš­ori­nio pa­sau­lio šur­mu­lio ir pa­si­nė­rus į ki­tą bū­ties su­vo­ki­mo plot­mę. Šis su­dė­tin­gas frag­men­ti­nių ap­mąs­ty­mų, to­bu­lai nu­glu­din­tų afo­riz­mų au­di­nys ga­lė­jo bū­ti pa­teik­tas ir ki­taip. Ta­čiau su­dė­tin­gos kny­gos kom­po­zi­ci­jos pro­ble­mos – tai pa­ties fi­lo­so­fo pre­ro­ga­ty­va, ir tik jam spręs­ti, ar rei­kė­jo „iš­va­ly­ti“ prieš­ta­ra­vi­mus, pa­da­ry­ti ją nuo­sek­les­nę. Ma­ny­čiau, kad šiam vei­ka­lui ir tei­kia ža­ve­sio bū­tent toks pa­vi­da­las. Vė­les­nių kar­tų skai­ty­to­jai tik­riau­siai bus dė­kin­gi už tai, kas teks­te li­ko „ne­iš­va­ly­ta“.

„Ty­lio­jo gy­ve­ni­mo frag­men­tuo­se“ yra fi­lo­so­fo dia­lo­gų su ki­tais mąs­ty­to­jais, po­le­mi­zuo­ja­ma su kla­si­ki­nių, dau­giau­sia eg­zis­ten­ci­nės pa­krai­pos, teks­tų tei­gi­niais, ap­mąs­to­ma fi­lo­so­fi­jos pa­skir­tis, jos tiks­lai, žmo­gaus bū­ties ir kū­ry­bos pra­smės, pa­ži­ni­mo ri­bos, žmo­gaus vie­ta pa­sau­ly­je. Skai­ty­to­jui, pri­pra­tu­siam prie „skaid­rių“ vie­na­reikš­mių fi­lo­so­fi­nių teks­tų, „Bū­tis ir pa­sau­lis“ at­ro­do tar­si mįs­lin­gas Yijing (gar­sio­sios ki­nų „Per­mai­nų kny­gos“) teks­tas: ja­me ne­trūks­ta įžval­gių ir gi­liap­ras­mių pa­sta­bų, im­lių po­eti­nių me­ta­fo­rų, ne­ti­kė­tų min­ties nuo­kry­pių. Šlio­ge­ris, bū­da­mas XX a. in­te­lek­ti­nės kul­tū­ros šalininkas, ope­ruo­ja iš skir­tin­gų kul­tū­ri­nių tra­di­ci­jų per­im­tais įvaiz­džiais, idė­jo­mis, net dvi­pras­my­bė­mis, tar­si pro­vo­kuo­da­mas skai­ty­to­ją ak­ty­viai sek­ti slap­čiau­sių jo min­čių zig­za­gais.

„Bū­ty­je ir pa­sau­ly­je“ ma­ty­ti su­dė­tin­gos, o ne­re­tai ir dra­ma­tiš­kos, fi­lo­so­fi­nės mu­ta­ci­jos, ieš­ko­ji­mų, blaš­ky­mo­si ir at­ra­di­mų pėd­sa­kai. Svar­biu bruo­žu lai­ky­čiau „min­ties ju­dė­ji­mą“, dva­si­nį ak­ty­vu­mą, sa­vi­tų mąs­ty­mo bū­dų ieš­ko­ji­mą, mė­gi­ni­mą iš­si­verž­ti iš mark­sis­ti­nės fi­lo­so­fi­jos dog­mų į „ki­tą“ eg­zis­ten­ci­nio mąs­ty­mo plot­mę. Gvil­den­da­mas Scho­pen­hau­e­rio, Kier­ke­­gaard’o, Niet­zsche’s, Jas­per­so ir Hei­deg­ge­rio idė­jas mė­gi­na  pa­teik­ti sa­vi­tas tra­di­ci­nių eg­zis­ten­ci­nės on­to­lo­gi­zuo­tos fi­lo­so­fi­jos plė­to­ja­mų te­mų va­ria­ci­jas.

Sa­vo­sios „fi­lo­to­pi­jos“ – t. y. „mąs­ty­mo, nu­kreip­to į at­vi­ru­mo vie­tą“ – pa­grin­du Šlio­ge­ris įvar­di­ja ne bū­ties ir mąs­ty­mo ta­pa­ty­bę, o iš Kier­ke­ga­ard’o ir He­ge­lio po­le­mi­kos iš­si­ru­tu­lio­ju­sį bū­ties ir pa­ži­ni­mo ne­pri­klau­so­my­bės prin­ci­pą. Jis, kaip ir Hei­deg­ge­ris, tei­gia, kad bū­ties ka­te­go­ri­ja, ku­ria ope­ra­vo kla­si­ki­nė Va­ka­rų fi­lo­so­fi­ja, iš tik­rų­jų reiš­kė „ne bū­tį“, o „tar­si bū­tį“. Tra­di­ci­nę iš­ori­nio pa­sau­lio pa­ži­ni­mu be­si­re­mian­čią Va­ka­rų fi­lo­so­fi­ją Šlio­ge­ris, kaip ir Hei­deg­ge­ris, va­di­na „bū­ties už­marš­ti­mi“. „Tra­di­ci­nė fi­lo­so­fi­ja, – ra­šo Šlio­ge­ris, – ap­mąs­tė bū­ties ka­te­go­ri­ją, ta­čiau tos ka­te­go­ri­jos gy­ve­ni­mo vie­ta bu­vo ne ta pa­ti bū­tis, o tai, kas bū­ties at­žvil­giu yra trans­cen­den­tiš­ka. Bū­ties at­ri­bu­tai bu­vo pri­ski­ria­mi prie pa­ži­ni­mo, to­dėl bū­ties ka­te­go­ri­ja eks­pli­ka­vo ne bū­ties, o pa­ži­ni­mo trans­cen­den­tų struk­tū­ras ir bu­vo ne bū­ties – sa­vy­je ap­mąs­ty­mas, o pa­ži­ni­mo sa­vi­mąs­ta. Bū­ties mąs­ty­mo is­to­ri­ja iš tik­rų­jų bu­vo pa­ži­ni­mo sa­vi­ži­nos is­to­ri­ja. Au­ten­tiš­ko bū­ties mąs­ty­mo pra­džia – ne bū­ties ka­te­go­ri­ja, o to­ji vie­nin­te­lė on­to­lo­gi­nė vie­ta, ku­rio­je ir per ku­rią bū­tis at­si­ve­ria. To­kią vie­tą aš va­di­nu  bū­ties fe­no­me­nu“ (išskir­ta au­to­riaus. – A. A.) (fr. 9, p. 27–28).

Tai­gi Šlio­ge­rio pa­sau­lė­žiū­ros per­var­tą į au­ten­tiš­ką „bū­ties fe­no­me­nų“ ap­mąs­ty­mą lė­mė „įsi­skai­ty­mas“ ir sa­vi­tas Kier­ke­ga­ard’o, Niet­zsche’s ir ypač Hei­deg­ge­rio teks­tų per­pra­ti­mas. Gi­li­ni­ma­sis į on­to­lo­gi­zuo­tos fi­lo­so­fi­jos teks­tus, jų įvaiz­džius ir ka­te­go­ri­jas bei mo­der­nio­sios fi­lo­so­fi­jos są­vo­kų ati­tik­me­nų ieš­ko­ji­mas lie­tu­vių kal­bo­je tei­kia fi­lo­so­fui ga­li­my­bę ne tik nag­ri­nė­ti „ki­tas“ idė­jas, ta­čiau ir pri­tai­ky­ti jas sa­vos gy­ve­ni­miš­kos po­zi­ci­jos sa­vi­raiš­kai. Ma­ny­čiau, kad pra­dė­ti di­džiai as­me­niš­kus ir ne­di­de­lės ap­im­ties esė Šlio­ge­rį pa­ska­ti­no ver­čia­mi kla­si­ki­niai vo­kie­čių fi­lo­so­fi­jos teks­tai, ku­rie stip­riai pa­vei­kė jo mąs­ty­mo ir fi­lo­lo­gi­nę kul­tū­rą.

„Ty­lio­jo gy­ve­ni­mo frag­men­tai“ – tai dra­ma­tiš­ko fi­lo­so­fo su­si­dū­ri­mo su kon­kre­čia tik­ro­ve pa­da­ri­nys. Šis „su­si­dū­ri­mas“ jam vi­sa­da yra „kon­fron­ta­ci­ja“, įsi­ga­lė­ju­sių mąs­ty­mo sche­mų bei tra­di­ci­nių mąs­ty­mo bū­dų ne­igi­mas. At­ski­rų bū­ties reiš­ki­nių „iš­plė­ši­mas“ iš įpras­ti­nio kon­teks­to, fe­no­me­no­lo­gi­nis jų pre­pa­ra­vi­mas bei aiš­ki­ni­mas čia vi­sa­da su­si­jęs su įdė­miu „įsi­žiū­rė­ji­mu“ į juos ir sub­stan­cio­na­laus tu­ri­nio ap­ti­ki­mu. Šis bū­ties gi­lu­mi­nės tie­sos „at­si­vė­ri­mas“ ver­čia Šlio­ge­rį, kaip ir anks­čiau su­vo­ku­sį hei­deg­ge­riš­ko­sios bū­ties fi­lo­so­fi­jos pras­mę vė­ly­vą­jį A. Ma­cei­ną, ki­taip pa­žvelg­ti į „ne­fi­lo­so­fiš­kos“ lie­tu­vių kal­bos iš­ga­les, at­si­kra­ty­ti jos „ne­fi­lo­so­fiš­ku­mo“ kom­plek­so ir iš­ryš­kin­ti nau­jas lie­tu­vių kal­bos žo­džių reikš­mes, pra­smės įvai­ro­vę. Šlio­ge­rio pa­si­rink­ta gy­va, po­le­miš­ka, eseis­ti­nė, pa­brėž­ti­nai in­ty­mi fi­lo­so­fa­vi­mo ma­nie­ra tei­kia jam ga­li­my­bę itin įtai­giai pra­bil­ti apie opiau­sias žmo­gaus bū­ties pro­ble­mas. Ge­riau­siuo­se frag­men­tuo­se, be tra­di­ci­nių spe­ku­lia­ty­vių fi­lo­so­fi­nių ka­te­go­ri­jų, jis var­to­ja ir „po­eti­nio fi­lo­so­fa­vi­mo“ sti­liui bū­din­gas itin jaut­rias, di­džiai as­me­ni­nes si­tu­a­ci­nes sąvokas.

Rem­da­ma­sis on­to­lo­gi­zuo­tos eg­zis­ten­ci­nės fi­lo­so­fi­jos tra­di­ci­ja, Šlio­ge­ris ne tik va­duo­ja­si iš fi­lo­so­fi­jos „griež­to moks­liš­ku­mo“ mi­to­lo­ge­mų, ta­čiau ir pa­nei­gia mark­siz­mo įdieg­tą po­žiū­rį į fi­lo­so­fi­jos is­to­ri­ją, kaip į pa­žan­gios rai­dos pa­sek­mę. Iš tik­rų­jų, kaip taik­liai pa­žy­mė­jo Jas­per­sas, „fi­lo­so­fi­jos is­to­ri­ja yra pa­na­ši į me­no is­to­ri­ją“, nes di­din­giau­si jos kū­ri­niai yra vi­siš­kai uni­ka­lūs ir ne­pa­kar­to­ja­mi. Va­di­na­si, kiek­vie­nas iš­ki­lus fi­lo­so­fas, pri­klau­so­mai nuo savo as­me­ny­bės, mąs­to ir iš fi­lo­so­fi­nio mąs­ty­mo gel­mės ku­ria sa­vi­tą pa­sau­lė­vaiz­dį. Šlio­ge­ris taip pat tei­gia mąs­tan­čios as­me­ny­bės eg­zis­ten­ci­nės pa­tir­ties uni­ka­lu­mą. „Eg­zis­ten­ci­nės pa­tir­ties  pa­ra­dok­sas: ji nie­ka­da ne­si­kar­to­ja ir nuo­la­tos kar­to­ja­si, ji vi­suo­met uni­ka­li ir vi­suo­met ta pa­ti. Kaip tik tuo eg­zis­ten­ci­nė pa­tir­tis ski­ria­si nuo prag­ma­ti­nės ir me­to­di­zuo­tos“ (fr. 67, p. 80).

Tik­ro­ji fi­lo­so­fi­ja Šlio­ge­riui ne moks­las, o pa­sau­lė­žiū­ros, itin as­me­ni­nės bū­tiš­ko­sios pa­tir­ties iš­raiš­ka. Fi­lo­so­fi­ja jam yra mąs­ty­mas, nu­kreip­tas į bū­ties at­vi­ru­mo vie­tą, ku­rio­je įvyks­ta bū­ties at­si­vė­ri­mas mir­tin­ga­jam. Fi­lo­so­fas, kaip ir eg­zis­ten­cia­lis­tai, nuo­lat pa­brė­žia, kad moks­li­nis pa­ži­ni­mas tu­ri sa­vo na­tū­ra­lias vien­ti­so bū­ties pa­sau­lė­vaiz­džio su­vo­ki­mo ri­bas. Fi­lo­to­piš­kai su­pran­ta­ma fi­lo­so­fi­ja, tei­gia jis, nė­ra nei iš­min­tis, nei iš­min­ties mei­lė, nei pa­ži­ni­mo bū­das, nei her­me­neu­ti­ka, nei fe­no­me­no­lo­gi­ja, nei on­to­lo­gi­ja, nei, juo la­biau, koks nors „moks­las“. Tai pa­stan­ga ap­mąs­ty­ti bū­ties at­vi­ru­mo aki­mir­kas, t. y. eg­zis­ten­ci­nę pa­tir­tį. Fi­lo­to­pi­ja ne­si­sten­gia ir ne­ga­li at­sa­ky­ti į klau­si­mus: kas yra bū­tis? ko­kia ji? ko­dėl yra? ir pan., nes bū­tis yra ne­pa­ži­ni, o vi­si tie klau­si­mai nu­kreip­ti į ta­ria­mą ga­li­my­bę pa­žin­ti bū­tį.

Sąmo­nin­gai at­si­ri­bo­da­mas nuo ob­jek­ty­vaus iš­ori­nio pa­sau­lio pa­ži­ni­mo ir rem­da­ma­sis uni­ka­lios eg­zis­ten­ci­nės pa­tir­ties ap­mąs­ty­mu, Šlio­ge­ris se­ka Kier­ke­ga­ard’u, Niet­zsche ir Hei­deg­ge­riu. Šie mąs­ty­to­jai plėtoja ne­su­bstan­cio­na­lią žmo­gaus bū­ties sam­pra­tą (as­me­ny­bė – ne fik­suo­ta duo­ty­bė, o nuo­la­tos at­si­sklei­džian­čių ga­li­my­bių vi­su­ma) ir on­to­lo­gi­nę pro­ble­ma­ti­ką sub­jek­ty­vi­zuo­ja. Jau Kier­ke­ga­ard’as Des­car­tes’o te­zei co­gi­to er­go sum prieš­prie­ši­no sa­vą­ją as­me­ni­nę te­zę „Aš esu čia ir to­dėl mąs­tau, kad esu čia“. Šlio­ge­ris pe­ri­ma šį „sub­jek­ty­vaus mąs­ty­to­jo“ tei­gi­nį apie žmo­gaus eg­zis­ten­ci­jos pir­map­ra­diš­ku­mą ir, vei­kia­mas Hei­deg­ge­rio, uni­ka­lią eg­zis­ten­ci­nę as­me­ny­bės pa­tir­tį va­di­na „bū­ties at­si­vė­ri­mu“. Pas­ta­ro­jo mąs­ty­to­jo idė­jų pa­ska­tin­tas, Šlio­ge­ris kri­ti­ka­vo anks­tes­nę ne­au­ten­tiš­ką fi­lo­so­fi­ją, ti­kė­jo, kad tik­ro­sios mąs­ty­se­nos pra­džia – ne už­da­ra lo­gi­nė ar fi­lo­so­fi­nė sis­te­ma, o nuo­la­ti­nis eg­zis­ten­ci­nės tie­sos ieš­ko­ji­mas. Mąs­ty­mo „at­vi­ru­mas“ Šlio­ge­riui tam­pa tik­ro­sios fi­lo­so­fi­jos mo­du­su, ku­riuo rem­da­ma­sis „aš“ pro­jek­tuo­ja bū­ties at­vi­ru­mo aki­mir­kas ir ku­ria sa­vo vi­di­nį pa­sau­lį.

„Bū­tis ir pa­sau­lis“ tei­kia daug pe­no ap­mąs­ty­ti ne tik dva­si­nę Šlio­ge­rio rai­dą, bet ir da­bar­ti­nes mū­sų fi­lo­so­fi­jos plė­to­tės pro­ble­mas, ku­rios nuo­lat ky­la skai­tant. Šį vei­ka­lą ga­li­ma lai­ky­ti ne tiek at­sa­ku į vul­ga­raus ma­te­ria­liz­mo ar so­cio­lo­giz­mo ap­raiš­kas, kiek pir­miau­sia į pas­ta­rai­siais de­šimt­me­čiais Lie­tu­vo­je įsi­ga­lė­ju­sias an­glo­sak­siš­ko­jo ne­opo­zi­ty­vu­mo ana­li­ti­nes ir kal­bos fi­lo­so­fi­jos ten­den­ci­jas, į lėkš­to me­to­do­lo­giz­mo ir fi­lo­so­fi­jos moks­liš­ku­mo kul­tą. Rei­kia pri­pa­žin­ti, kad šios po­zi­ty­vis­ti­nės nuo­sta­tos to­ta­li­nės fi­lo­so­fi­jos ide­o­lo­gi­za­ci­jos są­ly­go­mis bu­vo itin reikš­min­gos, nes dau­ge­liui fi­lo­so­fų pa­dė­jo at­si­ri­bo­ti nuo ide­o­lo­gi­nių sta­ba­rų ir gin­ti fi­lo­so­fi­nės pro­ble­ma­ti­kos gry­nu­mą. Ta­čiau pas­ta­ruo­ju me­tu vis la­biau ryš­kė­ja jų ne­per­spek­ty­vu­mas, ka­dan­gi fi­lo­so­fi­jos ati­trū­ki­mas nuo gy­vy­bin­gų­jų sa­vo šak­nų nai­ki­na gi­lu­mi­nį fi­lo­so­fi­nio mąs­ty­mo ry­šį su pa­grin­di­nė­mis žmo­gaus bū­ties pro­ble­mo­mis ir kei­čia pir­map­ra­dį es­te­ti­nį fi­lo­so­fi­nio mąs­ty­mo po­bū­dį. Da­bar, nu­slū­gus Va­ka­rų su­si­ža­vė­ji­mui ne­opo­zi­ty­viz­mu, se­mio­ti­ka, struk­tū­ra­liz­mu, ana­li­ti­ne bei kal­bos fi­lo­so­fi­ja ir at­gy­jant pla­tes­nės kul­tū­ro­lo­gi­nės hu­ma­ni­ta­ri­nės orien­ta­ci­jos fi­lo­so­fi­jai, ma­ty­ti ne­opo­zi­ty­vis­ti­nių ten­den­ci­jų ri­bo­tu­mas ir aki­vaiz­dus rim­tų kul­tū­ros fi­lo­so­fi­jos ir fi­lo­so­fi­jos is­to­ri­jos stu­di­jų trū­ku­mas Lie­tu­vo­je.
„Bū­tis ir pa­sau­lis“ tei­kia vil­čių, kad Šlio­ge­ris ir jo ko­le­gos vis dau­giau nu­kreips sa­vo in­te­lek­ti­nę ener­gi­ją šia taip rei­ka­lin­ga mū­sų fi­lo­so­fi­jai lin­kme. Tai iš da­lies ir pa­tvir­ti­na ki­tų fi­lo­so­fo pa­ra­šy­tų kny­gų („Žmo­gaus pa­sau­lis ir eg­zis­ten­ci­nis mąs­ty­mas“, 1985; „Daik­tas ir me­nas“, 1988) pa­si­ro­dy­mas. Jos su­kel­da­vo na­tū­ra­lų no­rą pa­si­da­ly­ti spau­do­je min­ti­mis apie gvil­de­na­mas pro­ble­mas, ku­rios ar­ti­mos ir ma­no in­te­re­sams. Man vi­sa­da im­po­na­vo Šlio­ge­rio sie­ki­mas nu­kreip­ti lie­tu­viš­ką­ją fi­lo­so­fi­ją gvil­den­ti ak­tu­a­lias on­to­lo­gi­nes pro­ble­mas. Ta­čiau, ki­ta ver­tus, iš­au­gęs gi­lios pa­gar­bos Ry­tų kul­tū­rai ir fi­lo­so­fi­jai ap­lin­ko­je, ne­ga­lė­jau pri­im­ti jam, kaip ir kai ku­riems ki­tiems lie­tu­vių fi­lo­so­fams, bū­din­go vien­pu­siš­ko eu­ro­­cen­triz­mo ir ne­igia­mo po­žiū­rio į Ry­tų kul­tū­ras bei mąstymo tradicijas. Tai ir bu­vo pa­grin­di­nė prie­žas­tis, ko­dėl at­si­sa­kiau su­ma­ny­mo ra­šy­ti re­cen­zi­jas apie dvi anks­čiau pa­si­ro­džiu­sias kny­gas; ma­niau, kad tai lai­ki­nas reiš­ki­nys. Ta­čiau pas­ta­rą­ją pa­sta­bą lė­mė ne tik emo­ci­jos: gvil­den­da­mi šlio­ge­riš­ką­jį eu­ro­cen­triz­mą, ma­nau, at­sklei­džia­me vie­ną pa­grin­di­nių jo fi­lo­so­fi­jos pa­ra­dok­sų ir net vi­di­nį prieš­ta­ra­vi­mą.

Įdė­miai skai­ty­da­mi Šlio­ge­rio kny­gas, įsi­ti­ki­na­me, kad le­mia­mą įta­ką jo fi­lo­so­fi­jai for­muo­tis tu­rė­jo vė­ly­vo­ji Hei­deg­ge­rio fi­lo­so­fi­ja, ku­rio­je „po­sū­kis“ nuo anks­ty­vo­sios „Bū­ties ir lai­ko“ pro­ble­ma­ti­kos į nau­ją „po­eti­nio fi­lo­so­fa­vi­mo“ plot­mę yra su­si­jęs su stip­riu To­li­mų­jų Ry­tų (da­oiz­mo, čan, dzen) fi­lo­so­fi­jos po­vei­kiu. Net pats vė­ly­vo­jo Hei­deg­ge­rio gy­ve­ni­mo bei mąs­ty­mo bū­das, ver­ty­bi­nės orien­ta­ci­jos daug kuo pri­me­na daois­tų ir dzen­bu­dis­tų gy­ve­ni­mą. Įro­di­nė­da­mas kla­si­ki­nės Va­ka­rų fi­lo­so­fi­nės tra­di­ci­jos ne­su­ge­bė­ji­mą at­skleis­ti „bū­ties tie­są“, tei­gia, kad Ry­tų iš­min­tis, ne­du­a­lis­ti­nis La­o­zi ir dzen­bu­dis­tų mąs­ty­mo sti­lius ge­riau­siai pa­de­da at­skleis­ti „ke­lią į bū­ties tie­są“. Pa­žy­mė­ti­na, kad Hei­deg­ge­ris tarp šiuo­lai­ki­nių Va­ka­rų fi­lo­so­fų – ne iš­im­tis, o „simp­to­miš­kiau­sias“ reiš­ki­nys. Tra­di­ci­nė Va­ka­rų fi­lo­so­fi­jos kri­zė ver­čia ieš­ko­ti nau­jų ne­kla­si­ki­nių mąs­ty­mo prin­ci­pų, ki­tų in­te­lek­ti­nių tra­di­ci­jų. Na­tū­ra­lu, jog dau­ge­lio žy­miau­sių Va­ka­rų mąs­ty­to­jų žvilgs­niai kryps­ta į Ry­tų fi­lo­so­fi­ją, į jai bū­din­gą mąs­ty­mo ir bū­ties vie­no­vę, am­ži­nų­jų tie­sų ir au­to­ri­te­tų ne­igi­mą, mąs­ty­mo at­vi­ru­mą. Ta­čiau grįž­ki­me prie Šlio­ge­rio fi­lo­so­fi­jos, ku­ri, per­im­da­ma dau­ge­lį fun­da­men­ta­lių da­oiz­mo ir dzen fi­lo­so­fi­jai vei­kiant  su­si­for­ma­vu­sių vė­ly­vo­jo Hei­deg­ge­rio „po­eti­nio fi­lo­so­fa­vi­mo“ prin­ci­pų, iš­oriš­kai ne­igia idė­jas, su­da­ran­čias jo fi­lo­so­fi­jos pa­grin­dą.

Ki­tas ryš­kus Šlio­ge­rio fi­lo­so­fi­jos leit­mo­ty­vas, su ku­riuo no­rė­čiau po­le­mi­zuo­ti – tai „he­le­no­ma­ni­jos kom­plek­sas“ (žr. p. 200, 201, 204, 211, 220 ir t. t.), ku­rį įvar­dy­čiau kaip „sva­jin­gą ro­man­tiš­ką iliu­zi­ją“. Toks vien­pu­siš­kas grai­kų kul­tū­ros ir fi­lo­so­fi­jos aukš­ti­ni­mas – tai ne kas ki­ta, kaip J. Winc­kel­man­no, J. G. Les­sin­go, J.W. Go­et­he’s ir vo­kie­čių kla­si­ki­nio ide­a­liz­mo kū­rė­jų mi­tas, ža­vin­ga iliu­zi­nė tik­ro­vė­je ne­eg­zis­ta­vu­si fi­lo­so­fi­nė-es­te­ti­nė kon­struk­ci­ja, ku­ri at­li­ko švie­saus ide­a­lo mi­si­ją niū­rio­je prū­siš­ko­sios mo­nar­chi­jos tik­ro­vė­je. Šis „he­le­no­ma­ni­jos“ leit­mo­ty­vas, de­mas­kuo­tas J. Burc­khard­to ir Niet­zsche’s kul­tū­ros fi­lo­so­fi­jo­je, šian­dien man at­ro­do kaip švie­čia­ma­sis anach­ro­niz­mas, ku­ris ga­li bū­ti pa­tei­si­na­mas tik kaip pir­map­ra­dės bū­ties vie­no­vės ir dar­nos il­ge­sio iš­raiš­ka mū­sų „su­ski­lu­sia­me“ su­jauk­tų ver­ty­bių pa­sau­ly­je. Ta­čiau šie prie­kaiš­tai yra nu­kreip­ti ne prieš ide­a­lą, ku­ris fi­lo­so­fui rei­ka­lin­gas, net bū­ti­nas, o prieš per­dėm tie­sio­gi­nį šio ide­a­lo prieš­prie­ši­ni­mą „ne­kla­si­ki­niams“ Ry­tams ir nuo­la­ti­nį pas­ta­rų­jų trak­ta­vi­mą de­dant mi­nu­so žen­klą. Nuo­dug­niau šias lie­tu­viš­ka­jai fi­lo­so­fi­jai ap­skri­tai bū­din­gas pro­ble­mas ti­kiuo­si ap­tar­ti at­ski­ra­me straips­ny­je.
Baig­da­mas ap­mąs­ty­mus apie „Bū­tį ir pa­sau­lį“, no­rė­čiau dar kar­tą pa­si­džiaug­ti šiuo vei­ka­lu, la­bai reikš­min­gu ne tik dva­si­nei Šlio­ge­rio evo­liu­ci­jai, bet ir lie­tu­vių fi­lo­so­fi­jai ap­skri­tai. Nors ir ne vi­siems pri­im­ti­na to­kia fi­lo­so­fa­vi­mo ma­nie­ra, at­ski­ros min­tys, ta­čiau jo fi­lo­so­fi­ja vi­sa­da žadins mąsty­ti, po­le­mi­zuo­ti, ieško­ti tie­sos.  Lin­kiu fi­lo­so­fui tęs­ti taip rei­ka­lin­gą mū­sų kul­tū­rai ori­gi­na­laus fi­lo­so­fo ir itin svar­bų pro­fe­sio­na­liau­sio kla­si­ki­nių fi­lo­so­fi­nių teks­tų ver­tė­jo dar­bą.

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.