J. MA­ČIŪ­NO ORIENTALIZMAS IR FLU­XUS ESTETIKOS PRINCIPAI

Antanas Andrijauskas

Ma­čiū­no vaidmuo Fluxus sąjūdyje. Gre­ta M. K. Čiur­lio­nio tik­riau­siai pla­čiau­sią tarp­tau­ti­nį pri­pa­ži­ni­mą ir šlo­vę pel­nęs lie­tu­vis yra pa­grin­di­nis įta­kin­go po­stmo­der­nis­ti­nio są­jū­džio Flu­xus ide­o­lo­gas Jur­gis Ma­čiū­nas (Ge­or­ge Ma­ciu­nas, 1931–1978). Šio uni­ver­sa­laus me­ni­nin­ko kos­mo­po­li­to ir im­pre­sa­ri­jaus, ku­riam  sve­ti­mas kon­ser­va­tyvusis lie­tu­vių men­ta­li­te­tas, veik­lo­je susi­py­nė no­va­to­riš­kumas, kon­­cep­tu­a­lu­mas, sub­ti­lus iro­ni­jos jaus­mas ir me­no ak­ci­jų or­ga­ni­za­to­riaus ta­len­tas.
Ma­čiū­nas gi­mė 1931 m. Kau­ne, ka­ro pa­bai­go­je su šei­ma pa­si­trau­kė į Vo­kie­ti­ją, tre­jus me­tus ten lan­kė lie­tu­vių gim­na­zi­ją, vė­liau emig­ra­vo į JAV. Čia, ska­ti­na­mas mo­ti­nos Le­o­ka­di­jos Sa­kaus­kai­tės-Ma­čiū­nie­nės, bu­vu­sios Vals­ty­bės te­at­ro ba­le­to tru­pės so­lis­tės, 1949–1954 m. stu­di­ja­vo ar­chi­tek­tū­rą, gra­fi­nį di­zai­ną ir mu­zi­ko­lo­gi­ją. Bai­gęs dir­bo ar­chi­tek­tu brai­žy­to­ju, ver­tė­si ki­tais lai­ki­nais dar­bais, pen­ke­rius me­tus gi­li­no me­no is­to­ri­jo­s ir mu­zi­ko­lo­gi­jos ži­nias.
Mo­der­nu­mą ir ki­tų ci­vi­li­za­ci­jų kul­tū­ros lai­mė­ji­mus ver­ti­nęs Ma­čiū­nas, prie­šin­gai dau­gu­mai lie­tu­vių iš­ei­vi­jos me­ni­nin­kų, ne­si­rė­mė tau­ti­ne tra­di­ci­ja. Jis for­ma­vo sa­vą lais­vos kū­ry­bi­nės min­ties Flu­xus (lot. flu­xus – ne­pa­sto­vus, ne­pa­tva­rus, be­si­kei­čiąs) var­du įėju­sią į me­no is­to­ri­ją tarp­tau­ti­nę me­ni­nin­kų ben­dri­ją, ku­rios ša­li­nin­kai pa­dė­jo įsi­ga­lėti nau­jam post­mo­dernistiniam me­nui. Iš­ei­vi­jo­je sa­vo kū­ry­bos sie­kiais Ma­čiū­nui ar­ti­miau­sias bu­vo ki­tas avan­gar­di­nio me­no ly­de­ris Jo­nas Me­kas ir ki­tas jo ben­dra­žy­gis, ak­ty­viai da­ly­va­vęs Flu­xus veik­lo­je, Al­mus Šal­čius.
Flu­xus ter­mi­ną Ma­čiū­nas pir­mą kar­tą pa­si­tel­kė kur­da­mas tarp­tau­ti­nio įvai­rių sri­čių ir ša­lių me­ni­nin­kus vienijan­čio žur­na­lo pro­jek­tą, ku­rį pa­va­di­no „nau­jau­siu me­no, an­ti­me­no, mu­zi­kos, an­ti­mu­zi­kos, po­ezi­jos, an­ti­po­e­zi­jos ir pan. tarp­tau­ti­niu žur­na­lu“. Šio am­bi­cin­go pro­jek­to taip ir ne­į­gy­ven­di­no, nes daug jo kūry­bi­nės ener­gi­jos at­ėmė tarp­tau­ti­nio meni­nin­kų są­jū­džio vie­ni­ji­mas. J. Ma­čiū­no kū­ry­bi­nė ir or­ga­ni­za­ci­nė veik­la iš pra­džių buvo plė­tojama Vo­kie­ti­joje ir JAV, il­gai­niui apė­mė Ja­po­ni­ją, Pran­cū­zi­ją, Da­ni­ją, Olan­di­ją, Šve­di­ją, Is­pa­ni­ją, Če­kos­lo­va­ki­ją ir ki­tus kraštus.
Per pir­muo­sius Flu­xus są­jū­džio taps­mo me­tus post­mo­der­nis­ti­nio me­no rai­dai Ma­čiū­nas bu­vo svar­bus tiek, kiek fu­tu­riz­mui – F. T. Ma­ri­net­ti, o siur­re­a­liz­mui – A. Bre­­to­nas. J. Ma­čiū­nas bu­vo pla­čios eru­di­ci­jos me­ni­nin­kas, ne­sto­ko­jan­tis nau­jų idė­jų ir pro­jek­tų. Jam daug svar­biau bu­vo pa­ti idė­ja nei prak­ti­nis jos įgy­ven­di­ni­mas. Rem­da­ma­sis dzen es­te­ti­kos idė­jo­mis, aukš­ti­nan­čio­mis kū­ry­bos uni­ver­sa­lu­mą ir glau­dų me­no ry­šį su pa­sau­liu, J. Ma­čiū­nas tei­gė vi­di­nį vi­sų kū­ry­bos for­mų są­ry­šin­gu­mą; sie­kė pa­naikinti me­no rū­šių, žan­rų ri­bas, su­ar­tin­ti me­ną ir gy­ve­ni­mą, me­nui su­teik­ti ja­po­nų tra­di­ci­nei kul­tū­rai bū­din­gą vi­zu­a­li­nį uni­ver­sa­lų di­zai­no po­bū­dį. Ra­šė es­te­ti­nius ma­ni­fes­tus, or­ga­ni­za­vo kon­cer­tus, lei­do ir api­pa­vi­da­li­no Flu­xus an­to­lo­gi­jas, pe­ri­odi­ką, kū­rė he­pe­nin­gus, akci­jas, per­for­man­sus, kon­cep­tu­a­lius vaiz­di­nius, ob­jek­tus, mu­zi­ki­nius ir li­te­ra­tū­ri­nius pokš­tus, nu­kreip­tus prieš „gry­ną­jį“ pro­fe­sio­na­lų­jį me­ną, siun­ti­nė­jo laiš­kus, pro­gra­mi­nius do­ku­men­tus, ki­to­kią me­džia­gą į įvai­rias pa­sau­lio ša­lis, siek­da­mas su­teik­ti šiam iš pra­džių efe­me­riš­kam są­jū­džiui kon­cep­tu­a­lų api­brėž­tu­mą ir tarp­tau­ti­nį po­bū­dį.
Flu­xus il­gai­niui ta­po pla­čiai iš­si­ša­ko­jęs, ja­po­niz­mo es­te­ti­kos vei­kia­mas tarp­tau­ti­nis me­ni­nin­kų są­jū­dis ir, nu­run­gęs ne­veik­lią kla­si­ki­nio mo­der­niz­mo es­te­ti­ką, įtvir­ti­no nau­jos vi­zu­a­liš­ku­mą iš­ke­lian­čios post­mo­dernistinės es­te­ti­kos prin­ci­pus, su­sil­pni­no tiek po­par­to es­te­ti­ką, tiek įvai­rias vieš­pa­ta­vu­sias ly­ri­nes abst­rak­ci­jas, abst­rakčiojo eks­pre­sio­niz­mo, ta­šiz­mo, veiks­mo ta­py­bos ir ka­li­gra­fizmo pa­krai­pas. Flu­xus ša­li­nin­kų kū­ry­ba iš­ryš­kino es­mi­nį ja­po­niz­mo idė­jų sklai­dos lū­žį, ka­dan­gi pir­mą kar­tą Flu­xus veik­lo­je ak­ty­viai da­ly­va­vo ne tik Va­ka­ruo­se, bet ir Ja­po­ni­jo­je gy­ve­nan­tys dai­li­nin­kai, ku­rie tar­si su­da­rė at­ski­rą šio tarp­tau­ti­nio są­jū­džio da­lį. Itin ak­ty­viai reiš­kė­si gar­sio­ji Ja­po­ni­jos me­ni­nin­kų gru­pė Gu­tai, ku­ri skel­bė ne­iš­sen­ka­mas spon­ta­niš­ko veiks­mo ga­li­my­bes. Nuo 1962 m. da­lis šios gru­puo­tės me­ni­nin­kų su­kū­rė  Gu­tai te­at­ro me­no (Gu­tai the­at­re art) gru­pę, ku­rios ku­ria­mo­se ak­ci­jo­se-spek­tak­liuo­se bu­vo jun­gia­mi įvai­rių me­no rū­šių ele­men­tai.
Flu­xus es­te­ti­ka at­spin­dė­jo post­mo­dernistiniam me­nui bū­din­gas es­cha­to­lo­gi­nes nuo­var­gio  nuo­jau­tas, tra­di­ci­nių Va­ka­rų kul­tū­ros, mąs­ty­mo ir me­ni­nės kū­ry­bos for­mų kri­zę: maiš­tą prieš kla­si­ki­nius Va­ka­rų mąs­ty­mo ir kū­ry­bos prin­ci­pus, al­ter­na­ty­vų va­ka­rie­tiš­ka­jam ra­cio­na­liz­mui ir prag­ma­tiz­mui ieš­ko­ji­mą, tra­di­ci­nės me­no sam­pra­tos ri­bų iš­plė­ti­mą, jos ver­ži­mą­si į nau­jas anks­čiau lai­ky­tas „ne­me­ni­nėmis“ sri­tis. An­tra ver­tus, im­ta iš es­mės ki­taip ver­tin­ti tra­di­ci­nį po­žiū­rį į pa­ma­ti­nes bū­ties ir kū­ry­bos ka­te­go­ri­jas: tvar­ką, cha­o­są, ne­bū­tį, nie­ką, tuš­tu­mą, ty­lą, kū­ry­bą, me­ną, iri­mą, efe­me­riš­ku­mą, žai­di­mą, pokš­tą ir pan. Svar­biau­sios da­ro­si me­ta­kal­bos, si­mu­liak­ro, ­kon­teks­tų, si­tua­ty­vu­mo ir ki­tos pro­ble­mos.
Pra­slin­kus ke­liems de­šimt­me­čiams po he­ro­jiš­kos Flu­xus epo­pė­jos ne­nu­ty­la gin­čai, kas tai bu­vo: ar spon­ta­niš­ka cha­o­tiš­kai besifor­muo­jančio post­mo­dernistinio me­no ša­li­nin­kų ko­va su iš­si­gims­tan­čiu kla­si­ki­niu mo­der­niz­mu, nu­kreip­ta prieš jo ko­mer­cia­li­za­vi­mą, re­vo­liu­cin­go pa­to­so pra­ra­di­mą ir in­teg­ra­vi­mą į ofi­cia­li­ą­ją Va­ka­rų kul­tū­rą, ar tie­siog in­te­lek­tu­a­li nau­jos kar­tos me­ni­nin­kų, su­ki­lu­sių prieš ka­no­ni­zuo­to kla­si­ki­nio mo­der­niz­mo es­te­ti­nius prin­ci­pus, lai­ky­se­na, kon­cep­tu­a­li es­te­ti­nė nuo­sta­ta, sie­kusi pla­čiau įtrauk­ti To­li­mų­jų Ry­tų es­te­ti­kos prin­ci­pus į Va­ka­rų kul­tū­rą?
No­rė­da­mi at­sa­ky­ti į šiuos klau­si­mus, pir­miau­sia tu­ri­me aiš­kin­tis es­te­ti­nes J. Ma­čiū­no pa­žiū­ras, me­ni­nės kū­ry­bos prin­ci­pus, su­vok­ti pa­grin­di­nius mo­ty­vus, ska­ti­nu­sius iš es­mės per­tvar­ky­ti ja­po­niz­mo la­bai pa­veik­tą kla­si­ki­nę Va­ka­rų es­te­ti­ką ir me­ną. An­tra, at­skleis­ti šio me­ni­nin­ko pa­sau­lė­žiū­rą for­ma­vu­sias įta­kas, reikš­min­giau­sius jo kū­ry­bi­nės rai­dos veiks­nius. Ir pa­ga­liau api­būdinti ti­po­lo­gi­nius Flu­xus es­te­ti­kos bruo­žus, jo vie­tą post­mo­dernistinio me­no is­to­ri­jo­je.
Sa­vi­tos Flu­xus es­te­ti­kos užuo­maz­gos at­si­ra­do 1960 m. pa­bai­go­je, ta­čiau ofi­cia­liai jis bu­vo įfor­min­tas 1962 m. pra­džio­je Vo­kie­ti­jo­je. Nors prieš tai JAV, anot J. Ma­čiū­no, „bu­vo da­ro­ma vis­kas, ką vė­liau da­rė Flu­xus, tik ne šiuo pa­va­di­ni­mu“. Dar stu­di­juo­da­mas Niu­jor­ko New Scho­ol elek­tro­ni­nės mu­zi­kos kur­suo­se, J. Ma­čiū­nas su­ar­tė­jo su dzen es­te­ti­kos prin­ci­pus iš­pa­žįs­tan­čiais jau­nais Joh­no Ca­ge’o se­kė­jais La Mon­te Youn­gu, Ge­or­ge’u Brech­tu, Yoko Ono, Jac­ksonu Mac Low, Alu Han­senu, Al­lanu Kap­rowu, Di­c­ku Hi­gginsu, ku­rie kar­tu su Nam Jun Pai­ku, Ta­ka­to Sai­to, Yoshi Wa­da, Ben­ja­minu Pat­ter­­sonu, Be­nu Vau­tier, Ro­ber­tu Fil­liou, Hen­ry Flyn­tu, Ali­son Know­les ir ki­tais su­da­rė Flu­xus są­jū­džio bran­duo­lį. „Su­si­pa­ži­nau su vi­sais mi­nė­tais žmo­nė­mis nu­ė­jęs į Ri­­chardo Max­fieldo kur­sus. <…> John Ca­ge vie­ne­rius me­tus tu­rė­jo kur­są New Scho­ol. Ki­­tais me­tais Ri­chardas Max­fieldas dės­tė elek­tro­ni­nės mu­zi­kos kur­są, kur aš ir su­ti­kau La Mon­te Youn­gą – jis lan­kė tuos pa­čius už­si­ė­mi­mus. Man bu­vo įdo­mu, ką jis da­ro. Jis su­­pa­žin­di­no ma­ne su ki­tais – ir taip su­da­rė­me AG ga­le­ri­jos pro­gra­mą; ir tuo pa­čiu me­­tu jis dar­ba­vo­si Yoko Ono ga­le­ri­jo­je. Tai­gi be­veik tuo pa­čiu me­tu mes tu­rė­jo­me AG ga­­le­ri­ją ir Yoko Ono lof­tą.“ [Ma­čiū­nas, 1966, p. 18]. Taip pra­si­de­da nau­jas jo gy­ve­ni­mo tarps­­nis, ku­riam da­rė įta­ką ja­po­niz­mas, tie­sio­giai su­si­jęs su dzen es­te­ti­kos vei­kia­mais prieš­ta­rin­gais avan­gar­di­nio me­no pro­ce­sais.
1962 m. J. Ma­čiū­nas at­vy­ko į Vo­kie­ti­ją: rū­pi­no­si JAV oro pa­jė­gų lei­dy­bos di­zainu. Čia, rem­da­ma­sis sa­vo ame­ri­kie­tiš­kos veik­los įgū­džiais ir Nam Jun Pai­ko pa­ta­ri­mais, už­mez­gė ry­šius su vie­ti­nio mu­zi­kos avan­gar­do da­ly­viais – pra­dė­jo sa­va­ran­kiš­ką nau­jo­jo me­no orga­ni­za­to­riaus veik­lą. Svar­biau­sia jam bu­vo ne­oavan­gar­di­nės eks­pe­ri­men­ti­nės mu­zi­kos ak­ci­jos ir te­at­ra­liš­kai or­ga­ni­zuo­ti ren­gi­niai. Vo­kie­ti­jo­je tuo­met bu­vo itin po­pu­lia­rios so­cia­li­nės ir po­li­ti­nės idė­jos, to­dėl anks­ty­va­ja­me Flu­xus veik­los eta­pe jos iš da­lies su­silpnino dzen es­te­ti­kos įta­ką. Antra ver­tus, nuo 1958 m. dėl nuo­la­ti­nių Ca­ge’o ir Nam Ju­n Pai­ko ren­gi­nių ja­po­niz­mo įta­ka vo­kie­čių mu­zi­kos ir avan­gar­di­nio me­no są­jū­džiams jau bu­vo ga­nė­ti­nai stip­ri. Ją ska­ti­no ir ly­ri­nės abst­rak­ci­jos bei ka­li­gra­fizmo su­kles­tė­ji­mas Pa­ry­žiu­je, ku­rį pa­lai­kė dau­ge­lis vo­kie­čių avan­gar­di­nės pa­krai­pos me­ni­nin­kų.
Fluxus epopėja. Anks­ty­va­ja­me Flu­xus są­jū­džio sklai­dos eta­pe di­džiau­siais cen­trais ta­po Niu­jor­kas ir Vo­kie­ti­jos mies­tai Vys­ba­de­nas, Darm­šta­tas, Diu­sel­dor­fas, Kel­nas, Ber­ly­nas, ka­dan­gi sep­tin­to­jo de­šimt­me­čio pa­bai­go­je JAV ir Vo­kie­ti­ja bu­vo pa­grin­di­nės šios tarp­tau­ti­nės me­ni­nin­kų gru­puo­tės ša­li­nin­kų nuo­la­ti­nio ir lai­ki­no gy­ve­ni­mo vie­tos – čia jie rin­ko­si, kū­rė ben­drus pro­jek­tus, ak­ci­jas, kon­cer­tus. 1962–1963 m. Flu­xus fes­ti­va­lius, ak­ci­jas ir kon­cer­tus J. Ma­čiū­nas ren­gė Vys­ba­de­ne, Ko­pen­ha­go­je, Pa­ry­žiu­je, Lon­do­ne, Diu­sel­dor­fe, o 1963 m. jo veik­los cen­tras per­si­kė­lė į Niu­jor­ką.
1962 m. rug­sė­jo mė­ne­sį Vys­ba­de­no mies­to mu­zie­ju­je įvy­ko pir­ma­sis FLU­XUS – tarp­tau­ti­nių nau­jo­sios mu­zi­kos spek­tak­lių fes­ti­va­lis, tru­kęs vi­są mė­ne­sį. Iš įvai­rių ša­lių at­vy­kę me­ni­nin­kai sa­vait­ga­liais pri­sta­ti­nė­jo pub­li­ką ne­įpras­tu­mu šo­ki­ra­vu­sius per­for­man­sus, ar­ba va­di­na­muo­sius Veiks­mo mu­zi­kos spek­tak­lius, ir he­pe­nin­gus. Žiū­ro­vai su­si­do­mė­jo ir „kon­kre­čios mu­zi­kos kom­po­zi­ci­jomis“, ku­rio­se skam­bė­jo mag­ne­to­fo­no juos­to­se įra­šy­ti dzen es­te­ti­ka pa­rem­ti avan­gar­di­nės mu­zi­kos kū­ri­niai. Fes­ti­va­lio pa­bai­go­je ro­dy­ti avan­gar­di­niai, ne­re­tai pa­ra­dok­sa­lia es­te­ti­ka pa­rem­ti eks­pe­ri­men­ti­niai fil­mai, ku­riuo­se svar­biau­sia bu­vo ne siu­že­tas, o for­ma­lūs as­pek­tai. Tais pa­čiais me­tais pra­si­dė­jo Flu­xus žy­gis po Eu­ro­pą, jo pra­džia ta­po ke­tu­rio­li­ka kon­cer­tų Vys­ba­de­ne, vie­nas Lon­do­ne, še­ši Ko­pen­ha­go­je ir sep­ty­ni Pa­ry­žiu­je. Ne­tru­kus šios ak­ci­jos pa­skli­do ki­to­se Eu­ro­pos ša­ly­se, JAV ir Ja­po­ni­jo­je.
J. Ma­čiū­nas or­ga­ni­za­vo „kon­kre­čios mu­zi­kos“ kon­cer­tus, ren­gė Flu­xus api­brė­ži­mų žo­dy­nus, ma­ni­fes­tus, įvai­rius są­ra­šus, re­kla­mi­nius ir in­for­ma­ci­nius buk­le­tus, kon­cep­tu­a­liojo me­no kūri­nius, veiks­mo ta­py­bą, per­for­man­sus, he­pe­nin­gus, lei­do eks­pe­ri­men­ti­nius Flu­xus fil­mus, su­da­ri­nė­jo va­di­na­mą­sias Flu­xus dė­žes, an­to­lo­gi­jas, kū­rė „po­li­ti­nį me­ną“, pa­što ir mi­ni­ma­lis­ti­nį me­ną, nau­ją mu­zi­ką, statė ra­di­jo pje­ses. Li­te­ra­tū­ri­nius teks­tus ir Flu­xus są­jū­džio do­ku­men­ta­ci­ją jis spaus­din­da­vo ant il­gų siau­rų, su­kli­juo­tų ir su­suk­tų į ri­ti­nė­lius la­pų, ku­riuos vė­liau, kaip ir ja­po­nai, tar­si di­džiau­sias bran­ge­ny­bes ar ver­tin­giau­sius me­no kū­ri­nius lai­kė spe­cia­liose me­di­nėse dė­žu­tėse.
Orientaliz­mo la­bai pa­veik­to­je Flu­xus es­te­ti­ko­je sa­vi­tai sie­jo­si so­cia­li­nis an­ga­žuo­tu­mas, an­ti­eu­ro­­cen­triz­mas, an­time­no idė­jos ir dzen es­te­ti­kos tra­di­ci­jai bū­din­gas sie­ki­mas pa­nai­kin­ti mąs­ty­mo bei bū­ties du­a­liz­mą. Flu­xus pirm­ta­kais J. Ma­čiū­nas lai­kė ru­sų po­re­vo­liu­ci­nio avan­gar­do LEF so­cia­liai an­ga­žuo­tus me­ni­nin­kus, dzen tra­di­ci­jos me­ną, De Stilj, Bauhau­zo, D. Su­zu­ki, M. Du­cham­po, L. Rus­so­lo, E. Sa­ti, Ca­ge’o, Mat­hieu, Y. Klei­no, J. Pol­loc­ko, Nam Jun Pai­ko es­te­ti­nes idė­jas ir me­ni­nės kū­ry­bos prin­ci­pus. Dėl to Flu­xus ma­ni­fes­tams ir ak­ci­joms buvo bū­din­gas maiš­tin­gas pro­tes­tas prieš me­ną, kaip pro­fe­si­ją, me­no ko­mer­cia­li­za­vimą, nu­žmo­gi­ni­mą, au­ten­tiš­ko kū­ry­bi­nio pra­do ja­me pa­nai­ki­ni­mą, me­no, gam­tos ir so­cia­li­nio gy­ve­ni­mo su­ar­ti­ni­mo idė­ja. J. Ma­čiū­nas ir jo ben­dra­žy­giai me­ną trak­tuo­ja kaip vie­ną iš žmo­nių au­ten­tiš­ko ben­dra­vi­mo bū­dų. Sa­vo au­ten­tiš­ko me­no kon­cep­ci­jo­je jis iš­ke­lia kū­ry­biš­ku­mą ir no­va­to­riš­ku­mą, su­ge­bė­ji­mą ne­pai­sy­ti įsi­ga­lė­ju­sių tai­syk­lių.
Pra­džio­je vei­kia­mas so­cia­liai an­ga­žuo­tų ru­sų avan­gar­dis­tų, fu­tu­ris­tų ra­di­ka­laus pa­sau­lio bei me­no per­tvar­ky­mo ir dzen es­te­ti­kos idė­jų, J. Ma­čiū­nas aukš­ti­no kon­kre­tų me­ną, ka­dan­gi jis nė­ra lin­kęs į dirb­ti­nu­mą, iliu­zio­niz­mą ar abst­rak­ci­ją. To­dėl at­si­ran­da kon­kre­taus me­no idė­ja, o jo se­niau­siu pro­lo­gu įvar­di­ja­ma abst­rak­ti ki­nų ka­li­gra­fija ir hie­rog­li­fų raš­tas. Sa­vo­tiš­ką pas­ta­ro­jo ana­lo­gą J. Ma­čiū­nas re­gėjo Ca­ge’o, P. Sha­ef­fe­rio ir P. Bou­­le­zo „kon­kre­čio­je mu­zi­ko­je“.
Pir­mo­sio­se J. Ma­čiū­no ir Flu­xus ak­ci­jo­se vy­ra­vo mu­zi­ka ir vi­zu­a­li­nis te­at­ra­li­zuo­tas vyks­mas, bet ne­tru­kus gru­puo­tės veik­la ap­rė­pė vi­sas įma­no­mas me­no sri­tis, siek­da­ma iš­ryš­kin­ti vi­di­nį me­nų są­ry­šin­gu­mą. Sa­vo veik­lo­je J. Ma­čiū­nas rė­mė­si pa­ma­ti­ne Ca­ge’o su­ak­tu­a­lin­ta dzen es­te­ti­kos idė­ja, kad mus su­pan­čia­me pa­sau­ly­je vis­kas tar­pu­sa­vy­je su­si­ję. Va­di­na­si, per­dėm ryš­kus Va­ka­rų me­no tra­di­ci­jo­je įsi­vy­ra­vęs me­no ir gy­ve­ni­mo, me­no rū­šių bei žan­rų at­sky­ri­mas yra dirb­ti­nis ir ne­ati­tin­ka jų pri­gim­ties bei šiuo­lai­ki­nių me­ni­nės kul­tū­ros, ku­r glau­džiai sie­ja­si įvai­rios me­no rū­šys ir for­mos, po­rei­kių. J. Ma­čiū­nas ape­lia­vo į an­ti­mu­zi­ką ir an­ti­po­e­zi­ją, tei­gė, kad at­ei­na gry­nosios tra­di­ci­nės dai­lės ir ta­py­bos pa­bai­ga, o ją kei­čia la­biau su gy­ve­ni­mu su­si­ję kon­kre­tūs da­ly­kai.
Dėl to in­te­lek­tu­a­lams skir­ta Schön­ber­go do­de­ka­fo­ni­ja bu­vo ver­ti­na­ma ne­igia­mai, o abst­rak­tusis me­nas – de­ka­den­tiš­kas, at­gy­ve­nęs me­nas, at­si­ri­bo­jęs nuo so­cia­li­nių tiks­lų. „Flu­xus tiks­lai, – ra­šė J. Ma­čiū­nas 1963 m. laiš­ke To­mui Schmi­tui, – yra so­cia­li­niai (ne es­te­ti­niai). Jie sie­ja­si su 1929-ųjų [sic!] LEF gru­pe Ta­ry­bų Są­jun­go­je (ide­o­lo­giš­kai) ir su laips­niš­ku dai­lių­jų me­nų (mu­zi­kos, te­at­ro, po­ezi­jos, gro­ži­nės li­te­ra­tū­ros, ta­py­bos, skulp­tū­ros ir t. t.) eli­mi­na­vi­mu. Tai mo­ty­vuo­ja­ma sie­kiu su­stab­dy­ti be­pras­mį me­džia­gų ir žmo­giš­kų­jų išteklių švais­ty­mą […] su­teik­ti kū­ry­bai so­cia­liai kon­struk­ty­vų pa­vi­da­lą. To­kie yra tai­ko­mie­ji me­nai (in­dust­ri­nis di­zai­nas, žur­na­lis­ti­ka, ar­chi­tek­tū­ra, in­ži­ne­ri­ja, gra­fi­niai-spaus­tu­vi­niai me­nai, leidy­ba ir pan.) […] Va­di­na­si, Flu­xus ka­te­go­riš­kai pa­si­sa­ko prieš me­no ob­jek­tą kaip ne­funk­cio­na­lią pre­kę, skir­tą par­duoti ir už­tik­ri­nan­čią me­ni­nin­ko pra­gy­ve­ni­mą. Lai­ki­nai jis ga­li at­lik­ti pe­da­go­gi­nę funk­ci­ją, mo­ky­da­mas žmo­nes me­no ne­rei­ka­lin­gu­mo ir kar­tu pa­ties ne­rei­ka­lin­gu­mo.“ [Flu­xus.., 1988, p. 24].
Ta­čiau vė­liau J. Ma­čiū­no pa­sau­lė­žiū­ro­je stip­rė­jo Bau­hauzo, De Stilj ir kiek ma­žiau da­daiz­mo es­te­ti­kos įta­ka. Flu­xus, kaip ir De Stilj, Bau­hauzas, iš es­mės bu­vo kon­struk­ty­vus, so­cia­liai orien­tuo­tas są­jū­dis, apė­męs daug fu­tu­riz­mui ir da­daiz­mui bū­din­gų iro­niš­kų, eks­pe­ri­men­ti­nių ele­men­tų, ska­ti­nan­čių žmo­gaus kū­ry­bi­nę veik­lą. Šios gru­puo­tės ša­li­nin­kų ak­ci­jo­se iš­ryš­kė­jo iš fu­tu­riz­mo ir da­daiz­mo per­im­tas mo­der­nu­mo il­ge­sys, epa­ta­žas, šo­ki­ra­vi­mas, brui­tiz­mas, fo­to­mon­ta­žo, me­no kon­teks­to sureikšmini­mas ir ki­tos idė­jos, ku­rios ­py­nėsi su iš dzen es­te­ti­kos per­im­to­mis pa­pras­tu­mo, spon­ta­niš­ku­mo, kon­cep­tu­a­lu­mo idė­jo­mis, ti­kė­ji­mu, kad me­ne svar­biau­ nau­jai, ne­ti­kė­tai iš­vys­ti idė­ją, iš­ryš­kin­ti kū­ry­bos pro­ce­so uni­ka­lu­mą, nei prak­tiš­kai ją įgy­ven­din­ti.                   Tęsinys – kitame numeryje

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.