Jurgio Mačiūno orientalizmas ir Fluxus estetikos principai

Prof. dr. Antanas Andrijauskas

Pabaiga. Pradžia Nr. 10 (542) ir 11 (543)

Jau pir­ma­sis J. Ma­čiū­no pa­skelb­tas ma­ni­fes­tas liu­di­jo, kad jo įkur­tas są­jū­dis pir­miau­sia bu­vo nu­kreip­tas prieš gy­vy­bin­gu­mą pra­ra­du­sį ko­mer­cia­li­zuo­tą vė­ly­vą­jį mo­der­niz­mą. Jis skel­bė nau­jo so­cia­liai an­ga­žuo­to ir ati­tin­kan­čio ak­tu­a­lius vi­suo­me­nės po­rei­kius me­no ide­o­lo­gi­ją, sie­kė įtvir­tin­ti bendrą so­cia­liai ir po­li­tiš­kai or­ga­ni­zuo­to me­no fron­tą. Šios idė­jos ati­ti­ko tuo­met Va­ka­ruo­se, ypač Pran­cū­zi­jo­je, vy­ra­vu­sių kai­riosios pa­krai­pos me­ni­nin­kų ir in­te­lek­ti­nio eli­to lai­ky­se­ną bei ide­a­lus.

Ta­čiau ne­abe­jo­ti­nai vie­nas svar­biau­sių J. Ma­čiū­no tiks­lų, kaip ro­do Flu­xus ma­ni­fes­tai, bu­vo IŠ­GRY­NIN­TI PA­SAU­LĮ NUO „EU­RO­PA­NIZ­MO“, t. y. nuo eu­ro­cen­triz­mo ide­o­lo­gi­jos, ir įtvir­tin­ti uni­ver­sa­lius įvai­rių tau­tų bei ci­vi­li­za­ci­jų so­cia­liai ak­tu­a­lius es­te­ti­nius ir me­no pr­in­ci­pus. Jo eu­ro­­cen­triz­mo kri­ti­ka bu­vo nu­kreip­ta prieš kla­si­ki­nius Va­ka­rų es­te­ti­kos ir me­no prin­ci­pus. J. Ma­čiū­nas bu­vo nau­jo me­ta­ci­vi­li­za­ci­nės eros me­ni­nin­ko pro­to­ti­pas, žmo­gus, ku­pi­nas di­džios pa­gar­bos įvai­rių ci­vi­li­za­ci­jų me­ni­nės kū­ry­bos for­moms, atkak­liai ko­vo­jęs su bet kokiomis eu­ro­cen­triz­mo ir ra­siz­mo ap­raiš­komis. Pa­ka­ko gar­siam vo­kie­čių kom­po­zi­to­riui K. H. Stoc­khau­ze­nui ­nie­ki­na­mai at­si­liep­ti apie džia­zą, kaip apie juo­du­kų mu­zi­ką, ir po šios ra­sis­ti­nės fra­zės jis ga­lu­ti­nai pra­ra­do J. Ma­čiū­no pa­gar­bą.

Ma­čiū­no su­bur­ti Flu­xus ša­li­nin­kai sie­kė su­jung­ti so­cia­liai ak­tu­a­lias įvai­rių tau­tų ir kul­tū­rų me­ni­nės raiš­kos for­mas, iš­ryš­kin­ti ne­si­ste­min­gą vi­di­nį įvai­rių kū­ry­bos sri­čių, me­no rū­šių ir žan­rų są­ry­šin­gu­mą, juo­se sly­pin­tį „ne­prog­ra­muo­ja­mą spon­ta­niš­ku­mą“, iš­kel­ti me­ne kū­ry­bi­nio pra­do svar­bą, su­teik­ti ga­li­my­bę reikš­tis ne tik tra­di­ci­nėms, pre­ten­duo­jan­čioms į „iš­lie­ka­mu­mą me­no is­to­ri­jos ir mu­zie­jų len­ty­no­se“, bet ir efe­me­riš­koms, greitai iš­nyks­tan­čioms for­moms. Va­di­na­mie­ji vie­ši Flu­xus kon­cer­tai, ak­ci­jos, pa­ro­dos daž­niau­siai bu­vo ne vi­sai vie­ši, o vyk­da­vo pu­siau pri­va­čio­je ap­lin­ko­je, ne­re­tai nie­kur prieš tai ne­skelbus.

For­muo­da­mas kon­cep­tu­a­lias es­te­ti­nes Flu­xus nuo­sta­tas, J. Ma­čiū­nas pa­brė­žė gru­puo­tės nu­kreip­tu­mą prieš nau­jai­siais lai­kais nusi­sto­vėjusią mo­der­ni­ą­ją va­ka­rie­tiš­ką­ me­no sam­pra­tą, me­nų hie­rar­chi­jo­je iš­ke­lian­čią dai­liuo­sius me­nus (mu­zi­ką, te­at­rą, po­ezi­ją, ta­py­bą, skulp­tū­rą ir pan.), ir sie­kė iš­ryš­kin­ti tai­ko­mų­jų me­nų bei di­zai­no svar­bą. Jo ma­ni­fes­tuo­se, laiš­kuo­se yra daug šeš­to­jo de­šimt­me­čio in­te­lek­tu­a­lams bū­din­gų is­to­rio­so­fi­nių, nu­si­vy­li­mo tra­di­ci­nė­mis Va­ka­rų ci­vi­li­za­ci­jos ver­ty­bė­mis, mąs­ty­mo ir kū­ry­bos prin­ci­pais mo­ty­vų, su­vo­ki­mas, kad ci­vi­li­za­ci­jos is­to­ri­jo­je vyks­ta es­mi­nis lū­žis, ku­ris la­bai pa­veiks postmo­der­niosios epo­chos rai­dą.

 

Flu­xus, – ra­šė Ke­nas Fried­ma­nas, – at­si­ra­do tuo­met, kai kei­tė­si pa­sau­lė­žiū­ros. Era, ku­rią kaž­ka­da an­gla­kal­bia­me pa­sau­ly­je va­di­no­me Elž­bie­tos epo­cha, bai­gė­si tik da­bar. Nors dar ne­ži­no­me jos pa­va­di­ni­mo, ryš­kė­ja nau­ja era. Ri­bi­niai bū­viai eko­lo­gi­nė­se sis­te­mo­se duo­da pra­džią įdo­mioms gy­vy­bės rū­šims. Per­ei­na­maisiais isto­ri­jos lai­ko­tar­piais at­si­ran­da įdo­mių kul­tū­ros for­mų. To­kios as­me­ny­bės, kaip Mar­celis Du­cham­pas ir Joh­nas Ca­ge’as, pa­grįs­tai lai­ko­mi Flu­xus pirm­ta­kais, ta­čiau dar svar­biau idė­jos. Re­vo­liu­ci­nės ru­sų me­no gru­pės, pvz., LEF, kai ku­riems iš mū­sų, la­biau­siai Ma­čiū­nui, da­rė di­džiu­lę įta­ką. Ki­tiems svar­biau­sia bu­vo De Stilj ir Bau­hau­zo fi­lo­so­fi­ja. Min­tis, kad ga­li bū­ti kar­tu me­ni­nin­kas ir ga­min­to­jas, ar­chi­tek­tas ar di­zai­ne­ris, ta­po svar­biau­sia mū­sų po­žiū­ry­je į sa­vo veik­lą ir reikš­mę vi­suo­me­nė­je. Svar­­bu dirb­ti ir ga­my­bo­je, ir mu­zie­ju­je, su­ge­bė­ti keis­ti po­zi­ci­jas ir kar­tu reikš­tis abie­jo­se sri­ty­se.“ [Fried­man, 1996, p. 290].

 

Anar­chiš­ka ir skan­da­lin­ga, ei­li­niam me­no var­to­to­jui men­kai su­pran­ta­ma, Flu­xus są­jū­džio ša­li­nin­kų veik­la ne­ten­ki­no es­te­ti­nių ko­mer­cia­li­zuo­to­s Va­ka­rų vi­suo­me­nė­s sko­nių. Jį nuo­sek­liai fi­nan­siš­kai rė­mė tik ke­le­tas avan­gar­di­nį me­ną pa­lai­kan­čių ga­le­ri­jų, mu­zie­jų, me­ce­na­tų ir pa­ski­ros įta­kin­ges­nės dai­lės pa­sau­lio as­me­ny­bės. Flu­xus, pa­ties J. Ma­čiū­no pri­si­pa­ži­ni­mu, pa­sig­lem­žė jo fi­nan­si­nius ištek­lius, ka­dan­gi 90 pro­cen­tų už­dirb­tų už gra­fi­kos di­zai­ną pi­ni­gų jis iš­leis­da­vo są­jū­džio veik­lai.

Ma­čiū­nas ir Flu­xus ša­li­nin­kai kū­ry­bą su­vo­kė la­bai pla­čiai – kaip spon­ta­niš­ką kū­ry­bi­nės dva­sios raiš­ką, ku­rio­je įvai­rio­mis ir ne­ti­kė­to­mis for­mo­mis at­si­spin­di žmo­gaus mąs­ty­mo in­ten­sy­vu­mas, kas­die­ny­bės po­el­gių lo­gi­ka ir pa­ra­dok­sai, nyks­ta sun­kiai mato­ma ri­ba tarp me­no ir gy­ve­ni­mo. Žmo­gaus gy­ve­ni­mas ir spon­ta­niš­kas kū­ry­bi­nės dva­sios po­lė­kis su­si­lie­ja į vien­ti­są kū­ry­bą. Flu­xus ša­li­nin­kai, kaip ir dzen Me­no ke­lio iš­pa­ži­nė­jai, kū­ry­bą trak­ta­vo kaip sa­vi­tą gy­ve­ni­mo, po­žiū­rių į žmo­gų su­pan­tį pa­sau­lį, mąs­ty­mo bū­dą, spon­ta­niš­ką at­sa­ką į ru­ti­ni­nio gy­ve­ni­mo lo­gi­ką. Jiems bū­din­gas pa­sau­lio re­gė­ji­mo „at­vi­ru­mas“, ne­ti­kė­tos re­ak­ci­jos į kas­die­niš­kiau­sius gy­ve­ni­mo reiš­ki­nius, ge­bė­ji­mas juo­se įžvelg­ti ypa­tin­gą pras­mę ir po­eti­ką. Kū­ry­bo­je jiems, kaip ir dzen ša­li­nin­kams, svar­biau­sia ne­ti­kė­tas at­ra­di­mo džiaugs­mas.

Ma­čiū­nas, kaip ir wen­ren­hua (bun­jin­ga) mo­kyk­lų ša­li­nin­kai, iš­ke­lia me­no kū­ri­mą dėl me­no, o ne dėl pi­ni­gų, jis ne­tu­ri tu­rė­ti pre­ki­nės pa­klau­sos ar mis­ti­fi­kuo­ja­mos ver­tės, ka­dan­gi tai yra vie­nas jo su­tram­dy­mo­ bū­dų. J. Ma­čiū­nas, kaip ir tra­di­ci­nė ja­po­nų es­te­ti­ka, skel­bia me­no ir kas­die­nio gy­ve­ni­mo, bui­ties su­ar­tė­ji­mą, at­si­ri­bo­ja nuo Va­ka­rų es­te­ti­ko­je ir me­no tra­di­ci­jo­je vy­ra­vu­sios me­no, kaip pa­mėg­džio­ji­mo, kon­cep­ci­jos, ku­rią pa­kei­čia an­ti­mi­me­ti­nė­mis es­te­ti­nė­mis nuo­sta­to­mis, spon­ta­niš­kais veiks­mais, ak­ci­jo­mis, non­kon­for­mis­ti­niu po­žiū­riu į tra­di­ci­nes ver­ty­bių sis­te­mas, kla­si­ki­nį Va­ka­rų kul­tū­ros pa­li­ki­mą, ieš­ko al­ter­na­ty­vų tra­di­ci­nėms ra­cio­na­lis­ti­nėms me­ni­nės kū­ry­bos kon­cep­ci­joms.

 

Ne­at­sie­ja­mas Flu­xus es­te­ti­kos bruo­žas bu­vo prie­ši­ni­ma­sis bet ko­kioms kū­ry­bi­nę as­me­ny­bės lais­vę ri­bo­jan­čioms struk­tū­roms, ru­ti­nai, biu­rok­ra­ti­nėms ins­ti­tu­ci­joms, iš­se­ku­sioms mąs­ty­mo ir kū­ry­bos for­moms, jų pa­ro­di­ja­vi­mas, pro­vo­ka­vi­mas, pa­si­ty­čio­ji­mas. Kaip aki­vaiz­dų šios te­zės pa­vyz­dį ga­li­me pa­teik­ti ti­piš­ką po­stmo­der­nis­ti­niam me­nui ak­ci­ją, ku­rią J. Ma­čiū­nas pri­sta­tė 1975 m. Niu­jor­ke, kai pla­čiai iš­rek­la­ma­vo ren­gi­nį Flux­fest Pre­sents: 12! Big Na­mes! („Flux­fes­ti­va­lis pri­sta­to: 12! Di­die­ji var­dai!“), ku­ria­me gau­siai su­si­rin­kę žiū­ro­vai vie­toj lauk­tų įžy­my­bių pamatė tik ek­ra­ne di­de­lė­mis rai­dė­mis už­ra­šy­tus jų var­dus.

 

Flu­xus ša­li­nin­kai rė­mė­si dzen es­te­ti­kos idė­ja apie me­ną, ne kaip apie ko­mer­cia­li­zuo­tą, ins­ti­tuciali­­zuo­tą, iš­baig­tą ir vien­ti­są ob­jek­tą, o kaip apie pro­ce­są, vyks­mą, ku­ris sklei­džia­si kon­kre­čią bū­ties aki­mir­ką ir, at­spin­dė­jęs vi­suo­met uni­ka­lią, ne­pa­kar­to­ja­mą kul­tū­ri­nę ir so­cia­li­nę si­tu­a­ci­ją, ­bai­giasi ir iš­nyks­ta. To­dėl post­mo­derniajame me­ne ak­tu­a­lė­ja sub­jek­ty­vu­mas, svar­biau­sia da­ro­si per­teik­ti tas są­mo­nės bū­se­nas, iš­gy­ve­ni­mus, ku­rie at­si­ran­da žmo­nėms kū­ry­biš­kai ben­draujant.

Anks­ty­va­jam gru­puo­tės veik­los eta­pui bū­din­gas he­pe­nin­gų svar­bos su­reikš­mi­ni­mas. Stip­rė­jant prieš­prie­šai tarp įvai­rių res­pek­ta­bi­lu­mą įga­vu­sių kla­si­ki­nio mo­der­niz­mo ir ap­skri­tai tra­di­ci­nio me­no for­mų, Flu­xus są­jū­dy­je da­rė­si ak­tu­a­lesni vė­liau ta­pę vie­ntisa, dzen es­te­ti­kos prin­ci­pais pa­grįs­ta kū­ry­bos for­ma, vi­zu­a­li­niai re­gi­niai, kuriuo­se pir­miau­sia iš­ryš­ki­na­mas me­no efe­me­riš­ku­mas, spon­ta­nišku­mas, ge­bė­ji­mas pa­veik­ti su­vo­kė­jo są­mo­nę. J. Ma­čiū­nas ir jo ben­dra­žy­giai kū­rė dau­gy­bę im­pro­vi­zuo­tų, daž­niau­siai tar­pu­sa­vyje­ ne­susi­ju­sių vi­zu­a­liai su­vo­kia­mų veiks­mų gat­vė­se ir ki­toje kas­die­nė­je ap­lin­koje, siek­da­mi su­kur­ti at­si­tik­ti­nio, ne­ti­kė­to įvy­kio įspū­dį, įtrauk­ti į sa­vo kū­ry­bos pro­ce­są žiūrovus ir pa­nai­kin­ti ri­bas tarp me­no bei gy­ve­ni­mo. Dėl to Flu­xus me­ni­nin­kai tei­gė, kad „me­nas ir yra gy­ve­ni­mas“, ka­dan­gi jis at­si­ran­da iš gy­ve­ni­mo ir at­si­lie­pia į įvai­rius jo po­rei­kius.

 

Gru­pės veik­lo­je itin svar­bios bu­vo iš he­pe­nin­gų iš­si­ru­tu­lio­ju­sios im­pro­vi­zuo­tos su re­a­liu gy­ve­ni­mu su­si­ju­sios va­di­na­mo­sios ak­ci­jos. Jų es­mė – tie­sio­gi­nis me­ni­nės kū­ry­bos pro­ce­so per­tei­ki­mas te­at­ra­li­zuo­to­mis me­ni­nės iš­raiš­kos prie­mo­nė­mis, pa­si­tel­kiant re­gi­nių, vyks­mų, gar­sų ir pan. ga­li­my­bes. Ne­tru­kus Flu­xus veik­lo­je ėmė vy­rau­ti per­for­man­sas – iš anks­to ap­gal­vo­tas, kon­cep­tu­a­lus veiks­mas, ku­rio pa­grin­di­nė me­ni­nės iš­raiš­kos prie­mo­nė – pa­ties me­ni­nin­ko kū­nas, jo iš­orė, ges­tai. Šiuos vai­di­ni­mus daž­niau­siai at­lik­da­vo ka­me­rinėje ap­lin­ko­je ar­ba ga­le­ri­jo­se ir fik­suo­da­vo fo­to- ar­ba vaizdo p­rie­mo­nė­mis. Šiuo as­pek­tu Flu­xus po­vei­kis post­mo­dernistinio me­no rai­dai bu­vo ne­gin­či­ja­mas.

1978 m. po sun­kios vė­žio li­gos mi­rus J. Ma­čiū­nui, Flu­xus są­jū­dis ne­te­ko pa­grin­di­nio ge­ne­ra­to­riaus ir pa­ma­žu rims­tan­čio­mis ban­go­mis iš­tir­po ga­lin­gai iš­si­sklei­du­sio ir me­no di­le­rių bei kri­ti­kų pa­lai­ky­mą įga­vu­sio post­mo­dernistinio me­no srau­te. Is­to­ri­nis J. Ma­čiū­no vaid­muo jau bu­vo at­lik­tas. Ka­dai­se res­pek­ta­bi­lius žiūrovus šo­ki­ra­vu­sios ak­ci­jos ir kon­cer­tai ta­po Va­ka­rų post­mo­dernistinės kul­tū­ros kas­die­ny­be.

 

Dau­ge­lį J. Ma­čiū­no idė­jų ir kū­ry­bos prin­ci­pų Vo­kie­ti­jo­je plė­to­jo Jo­sep­has Be­uys, ku­ris daug nu­vei­kė Flu­xus idė­jas po­pu­lia­rin­da­mas Eu­ro­po­je. Di­džiu­lį at­gar­sį tu­rė­jo 1966 m. spa­lio mė­ne­sį Ko­pen­ha­go­je Gal­le­ry 101 ir Ber­ly­ne Re­ne Block Gal­le­ry jo su­reng­tos ak­ci­jos EU­RA­ZI­JA, ku­rios tar­si tu­rė­jo įpras­min­ti Flu­xus ide­o­lo­go skel­bia­mą Ry­tų ir Va­ka­rų pa­sau­lių, es­te­ti­nių prin­ci­pų ir me­no su­ar­tė­ji­mo idė­ją, vi­so Eu­ra­zi­jos že­my­no nuo Ki­ni­jos iki va­ka­ri­nių Eu­ro­pos pa­kraš­čių po­li­ti­nio bei dva­si­nio jun­gi­mo­si idė­ją. Rem­da­ma­sis 1922 m. Vie­no­je Ry­tų ir Va­ka­rų kul­tū­rų są­vei­kai skir­to kon­gre­so me­tu per­skai­ty­tu R. Stei­ne­rio pra­ne­ši­mu, jis tei­gė in­tui­ty­vaus dva­sin­go „Ry­tų žmo­gaus“ ir ra­cio­na­laus „Va­ka­rų žmo­gaus“ su­jun­gi­mo bū­ti­ny­bę, re­gė­da­mas pla­čias abie­jų pu­sių dva­si­nio pra­tur­ti­ni­mo ga­li­my­bes. Be šių te­ori­nių tam me­tui bū­din­gų uni­ver­sa­lių nuo­sta­tų, Be­uys, kaip ir ki­ti Flu­xus es­te­ti­kos ša­li­nin­kai, pla­čiai rė­mė­si dzen es­te­ti­kos prin­ci­pais, kū­rė dau­gy­bę spon­ta­niš­kai im­pro­vi­zuo­tų kom­po­zi­ci­jų.

Tai­gi J. Ma­čiū­nas bu­vo ne tik uni­ver­sa­lus me­ni­nin­kas kū­rė­jas, bet ir įta­kin­gas post­mo­dernistinio me­no te­ore­ti­kas, im­pre­sa­ri­jus, ide­o­lo­gas, daug nu­vei­kęs in­teg­ruo­jant į post­mo­dernizmo kul­tū­rą tra­di­ci­nės To­li­mų­jų Ry­tų es­te­ti­kos ir me­no ele­men­tus. Stip­rią ja­po­niz­mo įta­ką J. Ma­čiū­no ir Flu­xus ša­li­nin­kų kū­ry­bo­je, be ben­dros post­mo­dernistinio me­no kryp­ties į orien­ta­li­za­ci­ją, nu­lė­mė tai, kad nuo pat šio są­jū­džio pra­džios jo bran­duo­lį su­da­rė Ca­ge’o mo­ki­niai ir jiems dva­siš­kai ar­ti­mi dzen es­te­ti­ka va­do­vavęsi me­ni­nin­kai.

 

Ma­čiū­no kon­so­li­duo­tas Flu­xus są­jū­dis su­ki­lo prieš var­to­to­jiš­ko­s vi­suo­me­nės ide­o­lo­gi­jos ap­ri­bo­ji­mus, su­stip­rė­ju­sį me­no ko­mer­cia­li­za­vimą ir nau­jų fe­ti­šų kū­ri­mą. Jis at­spin­dė­jo be­si­kei­čian­čią me­no pa­dė­tį ko­mer­cia­li­zuo­to­je vi­suo­me­nė­je, me­no su­ar­tė­ji­mą su kas­die­niu gy­ve­ni­mu, jo vi­zu­a­li­za­ci­ją, di­na­miš­kė­ji­mą, funk­ci­jų, me­ni­nės kal­bos kai­tą, su­dė­tin­gus nau­jų me­no for­mų sin­te­zės ir hib­ri­di­za­ci­jos pro­ce­sus, eli­ti­nės ir ma­si­nės kul­tū­ros su­ar­tė­ji­mą. Flu­xus są­jū­dis la­biau­siai ieš­ko­jo nau­jų „ne­kla­si­ki­nės“ ja­po­nų es­te­ti­kos ir tech­no­ge­ni­nės re­vo­liu­ci­jos ins­pi­ruo­tų, ne­re­tai ek­lek­tiš­kų, sin­te­ti­nių, si­nas­te­zi­nių me­ni­nės kū­ry­bos for­mų, bu­vo pa­si­šo­vęs nai­kin­ti tra­di­ci­nių me­no rū­šių ir žan­rų ri­bas, at­mes­ti kla­si­ki­nes gry­no­jo me­no for­mas, sie­kė, kad me­nas tap­tų ne­at­sie­ja­ma gy­ve­ni­mo da­limi. J. Ma­čiū­nas ir jo ben­dra­žy­giai jau­tė ypa­tin­gą po­trau­kį kon­cep­tu­a­liam, ku­pi­nam mi­ni­ma­liz­mo ir pa­pras­tu­mo po­eti­kos me­nui. Šios es­te­ti­nės nuo­sta­tos vei­kė įvai­rius mi­ni­ma­lis­ti­nius są­jū­džius.

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.