Prof. dr. Antanas Andrijauskas
Tęsinys. Pradžia Nr. 10 (542)
Dėl to intelektualams skirta Schönbergo dodekafonija buvo vertinama neigiamai, o abstraktusis menas – dekadentiškas, atgyvenęs menas, atsiribojęs nuo socialinių tikslų. „Fluxus tikslai, – rašė J. Mačiūnas 1963 m. laiške Tomui Schmitui, – yra socialiniai (ne estetiniai). Jie siejasi su 1929-ųjų [sic!] LEF grupe Sovietų Sąjungoje (ideologiškai) ir su laipsnišku dailiųjų menų (muzikos, teatro, poezijos, grožinės literatūros, tapybos, skulptūros ir t. t.) eliminavimu. Tai motyvuojama siekiu sustabdyti beprasmį medžiagų ir žmogiškųjų išteklių švaistymą <…> suteikti kūrybai socialiai konstruktyvų pavidalą. Tokie yra taikomieji menai (industrinis dizainas, žurnalistika, architektūra, inžinerija, grafiniai-spaustuviniai menai, leidyba ir pan.) <…> Vadinasi, Fluxus kategoriškai pasisako prieš meno objektą kaip nefunkcionalią prekę, skirtą parduoti ir užtikrinančią menininko pragyvenimą. Laikinai jis gali atlikti pedagoginę funkciją, mokydamas žmones meno nereikalingumo ir kartu paties nereikalingumo.“ [Fluxus, 1988, p. 24].
Tačiau vėliau J. Mačiūno pasaulėžiūroje stiprėjo Bauhauzo, De Stilj ir kiek mažiau dadaizmo estetikos įtaka. Fluxus, kaip ir De Stilj, Bauhauzas, iš esmės buvo konstruktyvus, socialiai orientuotas sąjūdis, apėmęs daug futurizmui ir dadaizmui būdingų ironiškų, eksperimentinių elementų, skatinančių žmogaus kūrybinę veiklą. Šios grupuotės šalininkų akcijose išryškėjo iš futurizmo ir dadaizmo perimtas modernumo ilgesys, epatažas, šokiravimas, bruitizmas, fotomontažo, meno konteksto sureikšminimas ir kitos idėjos, kurios pynėsi su iš dzen estetikos perimtomis paprastumo, spontaniškumo, konceptualumo idėjomis, tikėjimu, kad mene svarbiau naujai, netikėtai išvysti idėją, išryškinti kūrybos proceso unikalumą, nei praktiškai ją įgyvendinti.
- Mačiūno orientalizmas ir dzen estetikos įtaka. Ilgainiui kitas įtakas J. Mačiūno pasaulėžiūroje išstūmė Cage’o nuostatos ir Vakarų Europoje bei JAV plačiai pasklidusios paradoksalios dzen estetikos idėjos. J. Mačiūno tekstuose tarsi idée fixe nuolatos skamba Japonijos vardas, čia aptiksime daugybę aliuzijų į daoizmo, dzen, fūryū, bunjinga, haiga, noh estetiką, D. Suzuki, Cage’o idėjas, meninės formos glaustumo, neišbaigtumo aukštinimą. Eurocentrinių mąstymo, kūrybos formų paneigimas, globalizavimas J. Mačiūno koncepcijoje suvokiami kaip svarbiausi naujojo meto reikalavimus atitinkančio meno bruožai, o tik po to eina žaidybiškumas, paprastumas, muzikalumas, neapibrėžtumas, improvizacija ir kitos jo ypatybės.
Manifestuose ir laiškuose J. Mačiūnas kritikavo klasikinio modernizmo estetikai būdingą maksimalizmą, menininko išskirtinumo, jo subjektyvaus prado, sielos atsivėrimo sureikšminimą, ir teigė postmodernistinei estetikai būdingo meno ir nemeno susiejimo, beasmenio, išvalyto nuo subjektyvumo, individualumo, kūrinio idėjas.
Viename manifestų J. Mačiūnas teigė, kad Fluxus „atsisako meno ir nemeno atskyrimo, menininko būtinumo, išskirtinumo, ambicijų sureikšminimo, bet kokių pretenzijų, susijusių su svarba, retumu, įkvėpimu, įgūdžiais, sudėtingumu, gelme, didingumu, institucine ir vartojimo verte. Jis siekia monostruktūrinių, neteatrinių, nebarokinių, neasmeninių kokybių, kokias turi paprastas natūralus įvykis, objektas, žaidimas, galvosūkis ar triukas“ [Fluxus Codex, 1988, p. 131]. Šią dzen estetikai būdingą natūralumo iškėlimo ir savojo aš suvaldymo koncepciją J. Mačiūnas dar aiškiau suformulavo 1964 m. kovo mėnesį rašytame laiške bičiuliui ir bendražygiui Benui Vautier: „Nusivylęs stebiu tavo DIDĖJANČIĄ MEGALOMANIJĄ. Kodėl neišbandžius dzen metodo – suvaldyk ir visiškai eliminuok savo ego (jei gali), nieko nepasirašinėk – nieko sau nepriskirk – nuasmenink save. Tai būtų tikroji Fluxus kolektyvinė dvasia. Deeuropanizuok save. Tik niekam (skirtingai nei Japonijoje) čia nepavyksta to padaryti.“ [Ten pat].
Cage’o ir dzen estetikos idėjas plėtojantis J. Mačiūnas nesiekė išorinio kūrybos reikšmingumo ir vadovavosi dzen teze, kad autentiškas menas „nereikalauja išorinio reikšmingumo ir gali būti kuriamas visur, netgi turgaus aikštėje“. Todėl pirmoji 1963 m. kovo 11–20 d. surengta Fluxus paroda įvyko labai neįprastoje vietoje – Vupertalio Galerie Parnass virtuvėje: buvo eksponuojama garsioji Nam Jun Paiko „Muzikos ekspozicija. Elektroninis televizorius“. Šioje parodoje skaitytame pranešime J. Mačiūnas pabrėžė labiausiai norįs, kad pakistų muzikos suvokimas, o „garsas iš tiesų yra konkretus ir glaudžiai susijęs su ta giminiška medžiaga, kuri jį sukuria“ [cit. pagal: L’Aventure de l’art au XX sičcle, 1992, p. 602].
1962 m. vasarą paskelbtame manifeste „Neodada muzikoje, teatre, poezijoje, mene“ J. Mačiūnas išplėtojo Fluxus estetikai būdingas konkretaus menininko ir konkretaus meno idėjas. Jis teigė, kad svarbiausia tikrai konkretaus menininko užduotis yra „sukurti konceptą arba metodą“, pagal kurį, nepriklausomai nuo jo, gali būti sukurta konkreti kompozicija ar forma, kurios, kaip ir matematikos sprendime, grožis pirmiausia slypi metode.
Tolimiausius žingsnius konkretizmo link J. Mačiūnas siejo su klasikinės vakarietiškosios meno sampratos atmetimu (kadangi joje įžvelgė formos kūrimo ar metodo dirbtinumą) ir vadinamosios antimeno koncepcijos įsigalėjimu. „Siekdami glaudesnio bendrumo su konkrečia tikrove ir artimesnio jos supratimo, meno nihilistai ar antimenininkai (tokius apibūdinimus patys jie paprastai neigia) arba kuria antimeną, arba linksta į niekiškumą. Antimeno forma nukreipta pirmiausia prieš meną kaip profesiją, prieš dirbtinį atlikėjo ir publikos arba kūrėjo ir žiūrovo, arba gyvenimo ir meno atskyrimą; ji nusistačiusi prieš dirbtines paties meno formas, modelius ar metodus; ji prieš tikslo, formos ir prasmės išbaigtumą mene; antimenas yra gyvenimas, gamta, tikroji realybė – jis yra vienas ir apima viską. Lietus yra antimenas, minios šurmulys yra antimenas, čiaudulys yra antimenas, drugelių skrydis ar mikrobų judėjimas yra antimenas. Jie tokie pat gražūs ir lygiai tiek verti žinojimo, kaip ir pats menas“ [Fluxus.., 1988, p. 27].
Mačiūnas, kaip ir Cage’as, ragina menininkus atsiriboti nuo klasikinio Vakarų meno nuostatų ir naujai, be ideologinių ir emocinių prietarų, pažvelgti į mus supančių kasdienių garsų pasaulį, suvokti jų estetinę vertę. „Žmogaus kalba arba garsai, kurie skleidžiasi žmogui valgant, – teigė J. Mačiūnas, – yra konkretesni nei dainavimo menas.“ [L’Aventure, 1992, p. 602].
Daugelį Fluxus idėjų vienijamų jaunų kompozitorių, dailininkų, teatralų siejo bendra avangardinė nonkonformistinė intelektinė laikysena. Nors neabejotinas šio sąjūdžio lyderis J. Mačiūnas siekė šį sąjūdį padaryti organizuotą, tačiau niekada jis nebuvo tvirta grupuotė su griežta formalia naryste, menininkų grupuotė klasikine šios sąvokos prasme. Jie nerengė formalių susirinkimų – tai buvo daugiau laikinas ryškių individualybių aljansas, jų dvasinės giminystės pasireiškimas, tarnavęs kūrybai. Todėl šio savanoriško sąjūdžio dalyviai vėliau nuėjo savais keliais.
„Dada buvo tvirta grupė su griežta naryste. Fluxus – ne. Žinai, tai greičiau toks daiktų darymo būdas. Tokia pokštininkų grupė. Jeigu paklaustumei tokio žmogaus, kaip George Brechtas, „ar tu – fluxistas?“, jis tik nusijuoktų. Tai labiau artima dzen, o ne dada. Paklausus dzen vienuolį, ar jis dzenbudistas, vargu ar išgirsi atsakymą – „taip, aš dzenbudistas“. Jis atsakys ką nors keisto, kaip pagaliu per galvą trenks. Taigi tai nėra racionali grupė. Jos ypatybes nelengva apibrėžti vienu sakiniu. Tai – humoras, stiprus funkcionalizmas; manau, kad tai – labai konkretu; čia slypi didžiulė John Cage’o įtaka, taip pat Duchampo ir galbūt truputis – Yves Kleino ir Beno Vautier. Panašūs dalykai muzikoje; vėl – konkretizmas, kur humoras gali išvirsti į absurdą, absurdo teatrą ar panašius dalykus. Apie monomorfizmą – tu minėjai monomorfizmą – tai svarbus dalykas, ir jį reikia pažymėti. Čia slypi skirtumas nuo hepeningo. Supranti, hepeningas yra polimorfiškas, tai reiškia, kad vienu metu vyksta daug įvykių.“ [Mačiūnas, 1996, p. 29].
Dzen idėjų kupinos Cage’o estetikos ir kūrybos originalumas, naujumas patraukė J. Mačiūną ir tapo jam savotišku Fluxus veiklos idealu. Tai buvo daugelio pamatinių Fluxus, o vėliau ir postmodernizmo estetikos idėjų, skelbiančių dzen kūrybinio veiksmo neprogramuotumą, alogiškumą, atsitiktinumo, improvizacijos, būtinybę kūrybos procese, reikalavimą pamiršti visa, kas buvo išmokta, pagrindas. Cage’ą J. Mačiūnas laikė „reikšmingiausiu šio amžiaus ir naujojo meno evoliucijos“ menininku, naujos muzikos inspiratoriumi, stipriai veikusiu muzikinę kultūrą tų šalių, kuriose tik jis apsilankydavo.
Interviu su Larry Milleriu jis teigė: „Prasideda nuo 1948. Nuo 1946 iki 1948 jis buvo apsistojęs Prancūzijoje ir ten sutiko Boulezą, Schefferį, ir, pažiūrėk, – 1948 Schefferis įkuria konkrečios muzikos studiją, aišku, neminėdamas John Cage’o. Tuomet jis vyksta į Italiją, paskui į Darmštatą, paskui į Kelną, ir kur tik jis nuvyktų, ten gimsta nedidelė grupelė ar studija – visos daugiausia elektroninės muzikos. Tačiau didžiausią įtaką tuo metu jis padarė konkrečiajai muzikai. Naudodamas įvairius kasdienio gyvenimo garsus naujai muzikai kurti. Tai jis pradėjo 1939.“ [Ten pat, p. 15].
Cage, aktyviai bendradarbiaudamas su garsiu Rytų šokio meno propaguotuoju šokėju Merce’u Cunninghamu, poetu Charles Olsonu ir dailininku Robertu Rauchenbergu, 1952 m. sukūrė spektaklį, kuris, jungdamas įvairių menų elementus, laužė įprastinius meno kanonus. Vyksmas vyko žiūrovų salės viduje; čia buvo surengtas sintetinis vizualinis spektaklis, kuriame pynėsi rodomų filmų, paskaitos, muzikos, šokio, tapybos, radijo garsų ir kiti elementai.
Be Cage’o, J. Mačiūnas pripažįsta ir kito įtakingo japonizmo idėjų propaguotojo – Mathieu – reikšmę. „Čia, – sako jis, – lygiagrečiai skiriamas dėmesys tam, ką pavadinčiau hepeningais arba akcijomis, atliktomis dviejų žmonių: John Cage’as su savo pirmuoju hepeningu 1952 metais ir Georges Mathieu, kuris tais pačiais metais atliko savo pirmą hepeningą, pavadindamas jį „Boudine mūšis“. Įdomi šalutinė japoniška linija nusidriekia Georges Mathieu kelionė į Japoniją, kur po jo akcijos atsirado Gutai grupė. Georges Mathieu labai prisidėjo prie Gutai grupės atsiradimo.“ [Ten pat, p. 16].
Jau pirmasis J. Mačiūno paskelbtas manifestas liudijo, kad jo įkurtas sąjūdis pirmiausia buvo nukreiptas prieš gyvybingumą praradusį komercializuotą vėlyvąjį modernizmą. Jis skelbė naujo socialiai angažuoto ir atitinkančio aktualius visuomenės poreikius meno ideologiją, siekė įtvirtinti bendrą socialiai ir politiškai organizuoto meno frontą. Šios idėjos atitiko tuomet Vakaruose, ypač Prancūzijoje, vyravusių kairiosios pakraipos menininkų ir intelektinio elito laikyseną bei idealus.
Tačiau neabejotinai vienas svarbiausių J. Mačiūno tikslų, kaip rodo Fluxus manifestai, buvo IŠGRYNINTI PASAULĮ NUO „EUROPANIZMO“, t. y. nuo eurocentrizmo ideologijos, ir įtvirtinti universalius įvairių tautų bei civilizacijų socialiai aktualius estetinius ir meno principus. Jo eurocentrizmo kritika buvo nukreipta prieš klasikinius Vakarų estetikos ir meno principus. J. Mačiūnas buvo naujo metacivilizacinės eros menininko prototipas, žmogus, kupinas didžios pagarbos įvairių civilizacijų meninės kūrybos formoms, atkakliai kovojęs su bet kokiomis eurocentrizmo ir rasizmo apraiškomis. Pakako garsiam vokiečių kompozitoriui K. H. Stockhauzenui niekinamai atsiliepti apie džiazą, kaip apie juodukų muziką, ir po šios rasistinės frazės jis galutinai prarado J. Mačiūno pagarbą.
- Mačiūno suburti Fluxus šalininkai siekė sujungti socialiai aktualias įvairių tautų ir kultūrų meninės raiškos formas, išryškinti nesistemingą vidinį įvairių kūrybos sričių, meno rūšių ir žanrų sąryšingumą, juose slypintį „neprogramuojamą spontaniškumą“, iškelti mene kūrybinio prado svarbą, suteikti galimybę reikštis ne tik tradicinėms, pretenduojančioms į „išliekamumą meno istorijos ir muziejų lentynose“, bet ir efemeriškoms, greitai išnykstančioms formoms. Vadinamieji vieši Fluxus koncertai, akcijos, parodos dažniausiai buvo ne visai vieši, o vykdavo pusiau privačioje aplinkoje, neretai niekur prieš tai neskelbus.
Formuodamas konceptualias estetines Fluxus nuostatas, J. Mačiūnas pabrėžė grupuotės nukreiptumą prieš naujaisiais laikais nusistovėjusią moderniąją vakarietišką meno sampratą, menų hierarchijoje iškeliančią dailiuosius menus (muziką, teatrą, poeziją, tapybą, skulptūrą ir pan.), ir siekė išryškinti taikomųjų menų bei dizaino svarbą. Jo manifestuose, laiškuose yra daug šeštojo dešimtmečio intelektualams būdingų istoriosofinių, nusivylimo tradicinėmis Vakarų civilizacijos vertybėmis, mąstymo ir kūrybos principais motyvų, suvokimas, kad civilizacijos istorijoje vyksta esminis lūžis, kuris labai paveiks postmoderniosios epochos raidą.
„Fluxus, – rašė Kenas Friedmanas, – atsirado tuomet, kai keitėsi pasaulėžiūros. Era, kurią kažkada anglakalbiame pasaulyje vadinome Elžbietos epocha, baigėsi tik dabar. Nors dar nežinome jos pavadinimo, ryškėja nauja era. Ribiniai būviai ekologinėse sistemose duoda pradžią įdomioms gyvybės rūšims. Pereinamaisiais istorijos laikotarpiais atsiranda įdomių kultūros formų. Tokios asmenybės, kaip Marcelis Duchampas ir Johnas Cage’as, pagrįstai laikomi Fluxus pirmtakais, tačiau dar svarbiau idėjos. Revoliucinės rusų meno grupės, pvz., LEF, kai kuriems iš mūsų, labiausiai Mačiūnui, darė didžiulę įtaką. Kitiems svarbiausia buvo De Stilj ir Bauhauzo filosofija. Mintis, kad gali būti kartu menininkas ir gamintojas, architektas ar dizaineris, tapo svarbiausia mūsų požiūryje į savo veiklą ir reikšmę visuomenėje. Svarbu dirbti ir gamyboje, ir muziejuje, sugebėti keisti pozicijas ir kartu reikštis abiejose srityse.“ [Friedman, 1996, p. 290].
Anarchiška ir skandalinga, eiliniam meno vartotojui menkai suprantama, Fluxus sąjūdžio šalininkų veikla netenkino estetinių komercializuotos Vakarų visuomenės skonių. Jį nuosekliai finansiškai rėmė tik keletas avangardinį meną palaikančių galerijų, muziejų, mecenatų ir paskiros įtakingesnės dailės pasaulio asmenybės. Fluxus, paties J. Mačiūno prisipažinimu, pasiglemžė jo finansinius išteklius, kadangi 90 procentų uždirbtų už grafikos dizainą pinigų jis išleisdavo sąjūdžio veiklai.
- Mačiūnas ir Fluxus šalininkai kūrybą suvokė labai plačiai – kaip spontanišką kūrybinės dvasios raišką, kurioje įvairiomis ir netikėtomis formomis atsispindi žmogaus mąstymo intensyvumas, kasdienybės poelgių logika ir paradoksai, nyksta sunkiai matoma riba tarp meno ir gyvenimo. Žmogaus gyvenimas ir spontaniškas kūrybinės dvasios polėkis susilieja į vientisą kūrybą. Fluxus šalininkai, kaip ir dzen Meno kelio išpažinėjai, kūrybą traktavo kaip savitą gyvenimo, požiūrių į žmogų supantį pasaulį, mąstymo būdą, spontanišką atsaką į rutininio gyvenimo logiką. Jiems būdingas pasaulio regėjimo „atvirumas“, netikėtos reakcijos į kasdieniškiausius gyvenimo reiškinius, gebėjimas juose įžvelgti ypatingą prasmę ir poetiką. Kūryboje jiems, kaip ir dzen šalininkams, svarbiausia netikėtas atradimo džiaugsmas.
- Mačiūnas, kaip ir wenrenhua (bunjinga) mokyklų šalininkai, iškelia meno kūrimą dėl meno, o ne dėl pinigų, jis neturi turėti prekinės paklausos ar mistifikuojamos vertės, kadangi tai yra vienas jo sutramdymo būdų. J. Mačiūnas, kaip ir tradicinė japonų estetika, skelbia meno ir kasdienio gyvenimo, buities suartėjimą, atsiriboja nuo Vakarų estetikoje ir meno tradicijoje vyravusios meno, kaip pamėgdžiojimo, koncepcijos, kurią pakeičia antimimetinėmis estetinėmis nuostatomis, spontaniškais veiksmais, akcijomis, nonkonformistiniu požiūriu į tradicines vertybių sistemas, klasikinį Vakarų kultūros palikimą, ieško alternatyvų tradicinėms racionalistinėms meninės kūrybos koncepcijoms.
Neatsiejamas Fluxus estetikos bruožas buvo priešinimasis bet kokioms kūrybinę asmenybės laisvę ribojančioms struktūroms, rutinai, biurokratinėms institucijoms, išsekusioms mąstymo ir kūrybos formoms, jų parodijavimas, provokavimas, pasityčiojimas. Kaip akivaizdų šios tezės pavyzdį galime pateikti tipišką postmodernistiniam menui akciją, kurią J. Mačiūnas pristatė 1975 m. Niujorke, kai plačiai išreklamavo renginį Fluxfest Presents: 12! Big Names! („Fluxfestivalis pristato: 12! Didieji vardai!“), kuriame gausiai susirinkę žiūrovai vietoj lauktų įžymybių pamatė tik ekrane didelėmis raidėmis užrašytus jų vardus.
Fluxus šalininkai rėmėsi dzen estetikos idėja apie meną, ne kaip apie komercializuotą, institucializuotą, išbaigtą ir vientisą objektą, o kaip apie procesą, vyksmą, kuris skleidžiasi konkrečią būties akimirką ir, atspindėjęs visuomet unikalią, nepakartojamą kultūrinę ir socialinę situaciją, baigiasi ir išnyksta. Todėl postmoderniajame mene aktualėja subjektyvumas, svarbiausia darosi perteikti tas sąmonės būsenas, išgyvenimus, kurie atsiranda žmonėms kūrybiškai bendraujant.
Prof. dr. Antanas Andrijauskas
Tęsinys. Pradžia Nr. 10 (542)
Ankstyvajam grupuotės veiklos etapui būdingas hepeningų svarbos sureikšminimas. Stiprėjant priešpriešai tarp įvairių respektabilumą įgavusių klasikinio modernizmo ir apskritai tradicinio meno formų, Fluxus sąjūdyje darėsi aktualesni vėliau tapę vientisa, dzen estetikos principais pagrįsta kūrybos forma, vizualiniai reginiai, kuriuose pirmiausia išryškinamas meno efemeriškumas, spontaniškumas, gebėjimas paveikti suvokėjo sąmonę. J. Mačiūnas ir jo bendražygiai kūrė daugybę improvizuotų, dažniausiai tarpusavyje nesusijusių vizualiai suvokiamų veiksmų gatvėse ir kitoje kasdienėje aplinkoje, siekdami sukurti atsitiktinio, netikėto įvykio įspūdį, įtraukti į savo kūrybos procesą žiūrovus ir panaikinti ribas tarp meno bei gyvenimo. Dėl to Fluxus menininkai teigė, kad „menas ir yra gyvenimas“, kadangi jis atsiranda iš gyvenimo ir atsiliepia į įvairius jo poreikius.
Grupės veikloje itin svarbios buvo iš hepeningų išsirutuliojusios improvizuotos su realiu gyvenimu susijusios vadinamosios akcijos. Jų esmė – tiesioginis meninės kūrybos proceso perteikimas teatralizuotomis meninės išraiškos priemonėmis, pasitelkiant reginių, vyksmų, garsų ir pan. galimybes. Netrukus Fluxus veikloje ėmė vyrauti performansas – iš anksto apgalvotas, konceptualus veiksmas, kurio pagrindinė meninės išraiškos priemonė – paties menininko kūnas, jo išorė, gestai. Šiuos vaidinimus dažniausiai atlikdavo kamerinėje aplinkoje arba galerijose ir fiksuodavo foto- arba vaizdo priemonėmis. Šiuo aspektu Fluxus poveikis postmodernistinio meno raidai buvo neginčijamas.
1978 m. po sunkios vėžio ligos mirus J. Mačiūnui, Fluxus sąjūdis neteko pagrindinio generatoriaus ir pamažu rimstančiomis bangomis ištirpo galingai išsiskleidusio ir meno dilerių bei kritikų palaikymą įgavusio postmodernistinio meno sraute. Istorinis J. Mačiūno vaidmuo jau buvo atliktas. Kadaise respektabilius žiūrovus šokiravusios akcijos ir koncertai tapo Vakarų postmodernistinės kultūros kasdienybe.
Daugelį J. Mačiūno idėjų ir kūrybos principų Vokietijoje plėtojo Josephas Beuys, kuris daug nuveikė Fluxus idėjas populiarindamas Europoje. Didžiulį atgarsį turėjo 1966 m. spalio mėnesį Kopenhagoje Gallery 101 ir Berlyne Rene Block Gallery jo surengtos akcijos EURAZIJA, kurios tarsi turėjo įprasminti Fluxus ideologo skelbiamą Rytų ir Vakarų pasaulių, estetinių principų ir meno suartėjimo idėją, viso Eurazijos žemyno nuo Kinijos iki vakarinių Europos pakraščių politinio bei dvasinio jungimosi idėją. Remdamasis 1922 m. Vienoje Rytų ir Vakarų kultūrų sąveikai skirto kongreso metu perskaitytu R. Steinerio pranešimu, jis teigė intuityvaus dvasingo „Rytų žmogaus“ ir racionalaus „Vakarų žmogaus“ sujungimo būtinybę, regėdamas plačias abiejų pusių dvasinio praturtinimo galimybes. Be šių teorinių tam metui būdingų universalių nuostatų, Beuys, kaip ir kiti Fluxus estetikos šalininkai, plačiai rėmėsi dzen estetikos principais, kūrė daugybę spontaniškai improvizuotų kompozicijų.
Taigi J. Mačiūnas buvo ne tik universalus menininkas kūrėjas, bet ir įtakingas postmodernistinio meno teoretikas, impresarijus, ideologas, daug nuveikęs integruojant į postmodernizmo kultūrą tradicinės Tolimųjų Rytų estetikos ir meno elementus. Stiprią japonizmo įtaką J. Mačiūno ir Fluxus šalininkų kūryboje, be bendros postmodernistinio meno krypties į orientalizaciją, nulėmė tai, kad nuo pat šio sąjūdžio pradžios jo branduolį sudarė Cage’o mokiniai ir jiems dvasiškai artimi dzen estetika vadovavęsi menininkai.
Mačiūno konsoliduotas Fluxus sąjūdis sukilo prieš vartotojiškos visuomenės ideologijos apribojimus, sustiprėjusį meno komercializavimą ir naujų fetišų kūrimą. Jis atspindėjo besikeičiančią meno padėtį komercializuotoje visuomenėje, meno suartėjimą su kasdieniu gyvenimu, jo vizualizaciją, dinamiškėjimą, funkcijų, meninės kalbos kaitą, sudėtingus naujų meno formų sintezės ir hibridizacijos procesus, elitinės ir masinės kultūros suartėjimą. Fluxus sąjūdis labiausiai ieškojo naujų „neklasikinės“ japonų estetikos ir technogeninės revoliucijos inspiruotų, neretai eklektiškų, sintetinių, sinastezinių meninės kūrybos formų, buvo pasišovęs naikinti tradicinių meno rūšių ir žanrų ribas, atmesti klasikines grynojo meno formas, siekė, kad menas taptų neatsiejama gyvenimo dalimi. J. Mačiūnas ir jo bendražygiai jautė ypatingą potraukį konceptualiam, kupinam minimalizmo ir paprastumo poetikos menui. Šios estetinės nuostatos veikė įvairius minimalistinius sąjūdžius.