Jurgio Mačiūno orientalizmas ir Fluxus estetikos principai

Prof. dr. Antanas Andrijauskas

Pabaiga. Pradžia Nr. 10 (542) ir 11 (543)

Jau pir­ma­sis J. Ma­čiū­no pa­skelb­tas ma­ni­fes­tas liu­di­jo, kad jo įkur­tas są­jū­dis pir­miau­sia bu­vo nu­kreip­tas prieš gy­vy­bin­gu­mą pra­ra­du­sį ko­mer­cia­li­zuo­tą vė­ly­vą­jį mo­der­niz­mą. Jis skel­bė nau­jo so­cia­liai an­ga­žuo­to ir ati­tin­kan­čio ak­tu­a­lius vi­suo­me­nės po­rei­kius me­no ide­o­lo­gi­ją, sie­kė įtvir­tin­ti bendrą so­cia­liai ir po­li­tiš­kai or­ga­ni­zuo­to me­no fron­tą. Šios idė­jos ati­ti­ko tuo­met Va­ka­ruo­se, ypač Pran­cū­zi­jo­je, vy­ra­vu­sių kai­riosios pa­krai­pos me­ni­nin­kų ir in­te­lek­ti­nio eli­to lai­ky­se­ną bei ide­a­lus.

Ta­čiau ne­abe­jo­ti­nai vie­nas svar­biau­sių J. Ma­čiū­no tiks­lų, kaip ro­do Flu­xus ma­ni­fes­tai, bu­vo IŠ­GRY­NIN­TI PA­SAU­LĮ NUO „EU­RO­PA­NIZ­MO“, t. y. nuo eu­ro­cen­triz­mo ide­o­lo­gi­jos, ir įtvir­tin­ti uni­ver­sa­lius įvai­rių tau­tų bei ci­vi­li­za­ci­jų so­cia­liai ak­tu­a­lius es­te­ti­nius ir me­no pr­in­ci­pus. Jo eu­ro­­cen­triz­mo kri­ti­ka bu­vo nu­kreip­ta prieš kla­si­ki­nius Va­ka­rų es­te­ti­kos ir me­no prin­ci­pus. J. Ma­čiū­nas bu­vo nau­jo me­ta­ci­vi­li­za­ci­nės eros me­ni­nin­ko pro­to­ti­pas, žmo­gus, ku­pi­nas di­džios pa­gar­bos įvai­rių ci­vi­li­za­ci­jų me­ni­nės kū­ry­bos for­moms, atkak­liai ko­vo­jęs su bet kokiomis eu­ro­cen­triz­mo ir ra­siz­mo ap­raiš­komis. Pa­ka­ko gar­siam vo­kie­čių kom­po­zi­to­riui K. H. Stoc­khau­ze­nui ­nie­ki­na­mai at­si­liep­ti apie džia­zą, kaip apie juo­du­kų mu­zi­ką, ir po šios ra­sis­ti­nės fra­zės jis ga­lu­ti­nai pra­ra­do J. Ma­čiū­no pa­gar­bą.

 

Straipsnis prieinamas tik prenumeratoriams. Dėl prenumeratos kreiptis į „Mokslo Lietuvos“ redakciją.

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.