Ekologiškų maisto produktų tiekimo grandinės tobulinimas

Dr. Virgilijus Skulskis, Vilija Girgždienė

Lietuvos agrarinės ekonomikos institutas (LAEI) įgyvendina Europos Bendrijos mokslinių tyrimų, technologinės plėtros ir demonstracinės veiklos 7-osios bendrosios programos CORE ORGANIC II finansuojamą ERA-NET projektą, skirtą ekologiškų maisto produktų vidutinei tiekimo grandinei tobulinti. logo2Projektas „Nuoseklus augimas: nuo nišinio produkto iki didelių apimčių su integralumu ir pasitikėjimu“ („HealthyGrowth“) administruojamas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos kartu su kitų projekte dalyvaujančių valstybių atitinkamomis institucijomis ir įgyvendinamas kartu su 11 partnerių iš Austrijos, Danijos, Norvegijos, Prancūzijos, Slovėnijos, Suomijos, Švedijos, Turkijos ir Vokietijos. Koordinatorius – Orhuso universitetas (Danija).

 

Projekto tikslas – išanalizuoti įvairiose šalyse sėkmingai veikiančias vidutines ekologiškų maisto produktų tiekimo grandines, nustatyti pagrindines jų sėkmės prielaidas, derinant gaminamų produktų apimtis ir vertes, skatinti rinkos dalyvius bendradarbiauti. Tyrimo objektas – vidutinės maisto tiekimo grandinės, apimančios ir smulkius ekologiškų produktų gamintojus, perdirbėjus, prekybininkus. Šiose grandinėse taikomos inovatyvios partnerystės ir bendradarbiavimo formos, iš dalies apimant ir plataus masto rinkos grandines. Projekte dalyvaujančių šalių komandos tiria apie dvidešimt sėkmingai veikiančių ekologiškų maisto produktų tiekimo grandinių, susijusių su pieno produktų ir mėsos gamyba bei mažmenine prekyba, vartotojų aprūpinimu įvairiais ekologiškais maisto produktais, taikant „dėžučių“ tiekimo schemą, ir kitais ekologiškų maisto produktų gamybos sektoriais.

 

LAEI nagrinėja ekologiško pieno kooperatyvo „EKO Žemaitija“ veiklos pokyčius lemiančius valdymo sprendimus vidutinės pieno produktų tiekimo grandinės – nuo gamintojo iki vartotojo – kontekste. Pirmajame projekto įgyvendinimo etape atlikta šio kooperatyvo ūkininkų apklausa, kurios tikslas – išanalizavus narių vertinimus apie kooperatyvo veiklą, pateikti rekomendacijas, kokia linkme turėtų plėtotis jo veikla ir kaip turėtų vystytis tokios specializacijos kooperatyvai šalyje.

Anketinėje apklausoje dalyvavo 79 proc. minėto kooperatyvo narių. Tyrimo metu nustatyta, kad ekologiškai ūkininkaujančių ūkininkų motyvacijos jungtis į kooperatyvą pagrindinės priežastys – geresnės galimybės derėtis su perdirbėjais dėl aukštesnių superkamo ekologiško pieno kainų bei galimybė naudotis įvairiomis kooperatyvo teikiamomis paslaugomis. Apibendrinti apklausos rezultatai rodo, kad respondentai teigiamai vertina kooperatyvo veiklą, o jo prestižas visiems nariams yra ypač svarbus. Investicijos ir finansinis kooperatyvo patikimumas laikomi svarbiais veiksniais sėkmingai ekologinės gamybos plėtotei.

 

Nemaža dalis respondentų pageidautų iš kooperatyvo platesnio spektro paslaugų, o ypač pagalbos apsirūpinant pigesniais ištekliais. Kai kurie apklausos rezultatai apibendrinti V. Skulskio, V. Girgždienės, D. Mikelionytės  straipsnyje „Ekologiško pieno gamybos kooperatyvo veiklos vertinimo rezultatai“, paskelbtame leidinyje „Vadybos mokslas ir studijos – kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai“ (2014; 36(2), 407–415 p.). Visi tyrimo rezultatai ir rekomendacijos pristatyti kooperatyvo „EKO Žemaitija“ 2014 m. metiniame narių susirinkime.

 

Siekiant surinkti visapusišką informaciją apie vidutinę maisto vertės grandinę, buvo nagrinėjami „EKO Žemaitijos“ produktų pardavimo kanalai, atlikta trumpa mažmeninių prekybos parduotuvių, prekiaujančių šio kooperatyvo ekologiškais pieno produktais Telšiuose ir Klaipėdoje, atstovų apklausa. Vykdyti stebėjimai didžiųjų mažmeninių tinklų prekybos centruose Vilniuje, kuriuose šio kooperatyvo pieno produktais pradėta prekiauti 2014 m. vasarą: „Maxima“ prekybos tinklo turgeliuose „Linkėjimai iš kaimo“ ir „Rimi“ prekybos tinklo ūkininkų krautuvėlėse „Vikis“.

 

Pagrindinis visus projekto partnerius vienijantis tikslas – konkretaus atvejo analizė, atlikta vadovaujantis darbo grupių vadovų parengtomis bendromis metodologinėmis projekte numatytų uždavinių įgyvendinimo gairėmis, taip siekiant kiek įmanoma tiksliau palyginti rezultatus. Lietuvos komanda apklausė ekologiško pieno kooperatyvo „Eko Žemaitija“ administracijos ir valdybos atstovus, naudodama struktūrinį klausimyną, kuris atitinka projekte numatytus uždavinius. Apklausoje naudotasi organizacinių konsteliacijų metodu, kuris leidžia per trumpą laiką gauti patikimą informaciją apie esamą verslo situaciją tam tikru laikotarpiu, identifikuoti su nagrinėjamu verslu susijusios grandinės dalyvius ir jų tarpusavio ryšius bei padeda rasti sudėtingų problemų sprendimus ar įžvelgti naujas plėtros kryptis. Verslo grandinėje vykstantys procesai analizuojami atsiribojant nuo išankstinių nuomonių ar interpretacijų. Šis metodas grandinės dalyviams suteikia sisteminį požiūrį į joje vykstančius procesus, leidžia naujai suvokti tikslus ir problemines sritis bei pasitikrinti valdymo sprendimų efektyvumą. Nagrinėjamų atvejų analizės metodika leidžia gauti palyginamus rezultatus.

 

Remiantis visų projekto partnerių parengtomis nacionalinių atvejų studijomis, atliekama apibendrinta multiperspektyvinė ekologiškų maisto produktų vidutinių tiekimo grandinių analizė, nagrinėjant jas keliais pjūviais pagal projekte numatytus uždavinius: organizavimo ir valdymo; verslo ir valdymo logikos; kokybės ir apimties suderinamumo ekonominėje veikloje; vertybių ir savybių komunikacijos; kokybės užtikrinimo; verslo atsparumo netikėtiems iššūkiams. Gauti rezultatai padės praktikams ir politikos sprendimų formuotojams parengti vietos sąlygoms pritaikytas rekomendacijas vidutinio dydžio ekologiško maisto tiekimo grandinės dalyviams, skatins smulkiųjų ekologiškų maisto produktų gamintojų, įskaitant pieno sektorių, kooperaciją ir bendradarbiavimą.

 

Įgyvendinant projektą, visų dalyvaujančių šalių komandos organizuoja įvairias priemones tyrimų rezultatams viešinti. Informacija skelbiama interneto svetainėje http://www.coreorganic2.org. Išleistas lankstinukas, rengiami mokslo ir mokslo populiarinimo straipsniai, o tarpiniai tyrimų rezultatai pristatomi įvairiose konferencijose, kongresuose ir seminaruose. Dalis jų paskelbta Organic eprints svetainėje (http://orgprints.org/) ir kt. Tyrimo rezultatų sklaida sudaro galimybę keistis idėjomis ir patirtimi tarp suinteresuotųjų dalyvių, rengiant seminarus ir mokymus tiek nacionaliniu, tiek tarptautiniu lygiu.

 

Tarptautiniu mastu tarpinių „HealthyGrowth“ projekto rezultatų viešinimo ir sklaidos seminaras –diskusija, vykusi „Biofach 2015“ parodos metu, sulaukė nemažo jos dalyvių ir lankytojų dėmesio. Pagrindinė diskusijos tema – plėtros iššūkių valdymas: verslo strategijos ir priemonės, užtikrinančios svarbiausių ekologiškų vertybių išsaugojimą ir vartotojų pasitikėjimą. Seminare dalyvavo ir savo verslo sėkmės istorijomis bei patirtimi pasidalijo projekte nagrinėjamų atvejų atstovai iš Austrijos (BioAlpin Egen, Tirolio kooperatyvas „Bio von Berg“, įvairių ekologiškų maisto produktų augintojas, gamintojas, perdirbėjas ir pardavėjas), Vokietijos (EVG „Landwege eG“, vietinių gamintojų ir vartotojų kooperatyvas), Švedijos (Saltå Kvarn AB, ekologiškų malybos produktų gamintojas ir importuotojas bei grūdų produktų kepėjas). Ebersvaldo universiteto (Vokietija) atstovai pristatė apibendrintus tarpinius projekto nacionalinių atvejų analizės rezultatus.

LAEI kartu su Vokietijos mokslininkais apibendrino verslo ir valdymo logiką augant gamybos apimtims Vokietijos, Lietuvos, Slovėnijos ir Turkijos ekologiškų maisto produktų vidutinėse tiekimo grandinėse. Lyginamosios analizės rezultatai pristatyti 2015 m. birželio 17–18 d. vykusiame Jungtinių Tautų Maisto ir žemės ūkio organizacijos seminare AGRIMBA kongreso metu Kroatijoje, o straipsnis (K. Knickel, S. von Münchhausen, V. Girgždienė, V. Skulskis „The problem was just the organization of the daily business“ – managing growth in higher value food chains) publikuojamas Organic eprints svetainėje (http://orgprints.org/28231/).

Dalis projekto tarpinių rezultatų pristatyta 2015 m. rugpjūčio 18–21 d. XXVI Europos kaimo sociologijos kongrese, vykusiame Aberdyne (Škotija). Galutinius rezultatus planuojama pristatyti XIV Pasauliniame kaimo sociologijos kongrese, kuris įvyks 2016 m. rugpjūčio 10–14 d. Kanadoje. Tikimasi, kad projekto metu įgytos naujos žinios paskatins esamas ar besikuriančias organizacijas įgyvendinti naujas rinkodaros strategijas, kuriose atsižvelgiama į vartotojų lūkesčius ir smulkiųjų ūkininkų poreikius, bus palaikomas darnus ir nuoseklus ekologiškų produktų gamybos augimas.

Autoriai yra Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto darbuotojai. Tyrimas finansuojama ES 7 BP CORE ORGANIC II projekto „Nuoseklus augimas: nuo nišinio produkto iki didelių apimčių su integralumu ir pasitikėjimu“ („HealthyGrowth“) lėšomis.

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.