Metodai, naudojami biologijoje, padeda tirti ir automobilių evoliuciją

Kalifornijos Universiteto (University of California, Los Angeles, UCLA) tyrėjų komanda nutarė panaudoti naują metodą, norėdami išsiaiškinti, kaip šiuolaikinėje visuomenėje vystosi technologijos.

Pasinaudoję biologų metodu. skirtu tirti augalų ir gyvūnų evoliuciją, mokslininkai laiko skalėje atidėjo kiekvieno JAV pagaminto automobilio ir sunkvežimio modelio „gimimą“ ir „mirtį“ nuo 1896 iki 2014 metų

Šis būdas, pasirodo, gali padėti atskleisti įdomių įžvalgų apie automobilių pramonės strategijas, o ateityje gali ir tapti įdomiu įrankiu tiriant ir kitų gaminių, kaip telefonų, muzikos grotuvų, televizorių raidą, padedančią suprasti ir visuomenės kultūrinius ir technologinius pokyčius.

 

Šio tyrimo vadovas Erikas Gjesfjeldas (Erik Gjesfjeld) teigė, kad automobiliai kaip pradinis tyrimo objektas buvo paimti neatsitiktinai – nors tai sudėtingi gaminiai, tačiau jie turi išsamią kiekvieno modelio kūrimo ir patobulinimų istoriją, todėl ir buvo pasirinkti kuriant tokią technologijų raidos tyrimo sistemą.

Mokslininkai surinko 3575 automobilių modelių, pagamintų 172 skirtingų gamintojų, duomenis, pažymėdami pirmuosius ir paskutinius  kiekvienas automobilio gamybos metus.

1930-ųjų DeSoto. Nuotr.: MPHDodgeDaytona
1930-ųjų DeSoto. Nuotr.: MPHDodgeDaytona

Tai panašu į paleontologo darbą, kai jis, tirdamas iškasenas, geologiniame sluoksnyje aptinka pirmąsias kokios nors rūšies atstovų liekanas, o vėlesniuose sluoksniuose – paskutines, reiškiančias, kad vėliau ši rūšis išnyko.

 

Toks metodas leido nustatyti laikotarpius, kai nauji automobilių modeliai buvo išleidžiami greičiau ar lėčiau nei vidurkis, taip pat nustatyti, kada būdavo dažniau nutraukiama automobilių modelių gamyba.

Pavyzdžiui, tyrimas parodė, kad po Antrojo pasaulinio karo, kuomet automobilių gamintojai stengėsi įsitvirtinti kaip dominuojantys, naujai išleidžiamų  automobilių modelių skaičius ženkliai sumažėjo. Tyrimo autoriai daro išvadą, kad tokį elgesį lėmė tai, kad gamintojai skubėjo užimti savo rinkos dalį,  o kuriant naujus modelius, tai būtų trukę ilgiau, ir grėsė dalies rinkos atidavimu konkurentams.

Be abejo, buvo ir automobilių, išlaikiusių laiko išbandymus, kaip Chevrolet Corvette ar Ford Mustang  – tai pavyzdžiai, kuomet gamintojai nutarė nedidinti modelių įvairovės ir nedaryti radikalių dizaino pokyčių, taip taupydami gamybos ir reklamos išlaidas.

1950-ųjų Packard. Nuotr.: Sedan Byron Krystad
1950-ųjų Packard. Nuotr.: Sedan Byron Krystad

Dar vienas šio naujo metodo privalumas – jis leidžia mokslininkams išbandyti įvairias teorijas apie gaminių evoliuciją ir realių duomenų pagrindu atlikti įvairius kompiuterinius modeliavimus bei patikrinti hipotezes.

Šio tyrimo metu mokslininkai tikrino tris amerikietiškų automobilių evoliucijos hipotezes:

 

• Automobilių modelių įvairovė priklauso nuo kitų gamintojų automobilių modelių rinkoje skaičiaus.

• Automobilių modelių įvairovė didėjo ekonomikos augimo laikotarpiais ir mažėjo recesijų metu.

• Automobilių modelių pokyčiai yra susiję su naftos kainų dinamika.

Pasirodė, kad konkurencija rinkoje suvaidino didesnį vaidmenį automobilių modelių įvairovei nei ekonomikos augimas ar naftos kainų mažėjimas.

Automobilių modelių gyvavimo histograma.
Automobilių modelių gyvavimo histograma. Horizontalioje skalėje – kiek metų modelis buvo gaminamas, vertikalioje – modelių skaičius. Histogramos laiko skalės intervalas – 1 metai.

UCLA mokslininkų teigimu, šis tyrimo metodas neabejotinai pasitvirtino, ir bus taikomas kitų gaminių evoliucijos moksliniams tyrimams. Viena iš priežasčių – duomenų pilnumas ir prieinamumas.

1962-ųjų Studebaker Hawk. Nuotr.: Greg Gjerdingen
1962-ųjų Studebaker Hawk. Nuotr.: Greg Gjerdingen

Remiantis tyrimo duomenimis, mokslininkai galėjo prognozuoti, kaip per ateinančius kelerius metus vystysis elektrinių automobilių pramonė.

Jų išvada – šiame ankstyvame etape sparčiai didės diversifikacija, ir labai tikėtina, kad per ateinančius 15-20 metų bus pristatyta daug elektrinių ir hibridinių modelių. Tačiau, kaip ir biologinės evoliucijos procese, išliks tik nedidelis jų skaičius.

 

Tyrimo vadovo Eriko Gjesfjeldo teigimu, nors mes naudojame įvairiausias technologijas kasdieniame gyvenime, mums labai trūksta žinių apie tai, kaip visa ta technologijų įvairovė atsiranda ir kaip evoliucionuoja.

Tyrimas buvo paskelbtas atviros prieigos žurnalas Palgrave Communications.

1980-ųjų DeLorean DMC-12. Nuotr.: Grenex
1980-ųjų DeLorean DMC-12. Nuotr.: Grenex

 

 

 

 

 

 

 

Prognozuojamas iškastiniu kuru varomų automobilių (mėlyna linija) ir elektrinių bei hibridinių automobilių modelių skaičiaus kitimas.
Prognozuojamas iškastiniu kuru varomų automobilių (mėlyna linija) ir elektrinių bei hibridinių automobilių modelių (raudona) skaičiaus kitimas. Spalvotos zonos žymi 95% patikimumo intervalą.

 

 

Nuorodos:

Erik Gjesfjeld et al. Competition and extinction explain the evolution of diversity in American automobiles, Palgrave Communications (2016). DOI: 10.1057/palcomms.2016.19

Technique from biology helps explain the evolution of the American car

 

Daugiau:
Automobiliai Lietuvos pirmojoje respublikoje

„Toyota“ nemokamai atskleis vandeniliu varomo automobilio technologijų patentus

„Peugeot“ gamins hibridinius automobilius, varomus benzininiu varikliu ir suspaustu azotu

„Toyota“ pradeda automobilių su vandenilio kuro elementais pardavimus

 

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.