Kūrėme kitokį universitetą

Šis laikotarpis labai svarbus Lietuvos universitetams, nes nors ir nelabai sėkmingai, tačiau vis tik padarytas bandymas pradėti aukštojo mokslo reformą. Aš, kaip vienas iš Vytauto Didžiojo universiteto kūrėjų, jo pirmasis rektorius, vis dar pergyvenu dėl artes liberales principais veikiančios sistemos, kurios tikslas – suteikti jaunam žmogui visapusišką išsilavinimą ir parodyti, kad šalia pasirinktos specialybės yra ir daugiau galimybių.

Algirdas Avi Šienis by Jonas Petronis
Prof. habil. dr. Algirdas A. Avižienis

Tiek atkūrus universitetą, tiek šiandien vis dar gaji sovietinė mokslo filosofija – rengti siauros specializacijos darbuotojus. Tačiau pasauliui reikia žmogaus, kuris nebūtų pririštas prie vienos kėdės. Pagalvokite, kad jūsų laukia mažiausiai dar 50–70 kūrybingo gyvenimo metų. Ir jeigu manote, kad po ketverių metų universitete likusius 70 metų jums teks sėdėti vienoje kėdėje, dirbant tą patį darbą, tai labai klystate. Yra visiškai ne taip.

 

Liberaliosioms studijoms – beveik 30 metų

Vytauto Didžiojo universitetas buvo atkurtas 1989 m. ir veikia kaip klasikinis universitetas artes liberales (lot. laisvieji menai) principu, orientuotas į humanitarinius ir socialinius mokslus. Tai 2014 m. pripažino Studijų kokybės vertinimo centro pakviesta tarptautinė ekspertų grupė, kuri įvertino VDU veiklą ir pateikė tokią rekomendaciją Švietimo ir mokslo ministerijai: „Ekspertų grupė rekomenduoja Švietimo ir mokslo ministerijai imtis aktyvių priemonių populiarinti ir tinkamai įvertinti unikalų VDU liberaliųjų menų misijos indėlį į Lietuvos ir Europos akademinį pasaulį. Ši institucija skiriasi nuo panašių institucijų Europoje ir galėtų save pozicionuoti kaip Lietuvos lyderis Europoje ir už jos ribų.“

 

Bendravimas be hierarchijos

Pagrindinė liberaliųjų studijų idėja – suteikti visapusišką išsilavinimą, įvairių sričių išmanymą, platesnį pasaulio suvokimą. Antra vertus, artes liberales yra ne tik unikalus studijų modelis, bet ir bendravimo kultūra, kuri paremta tiesioginiu ryšiu tarp studento ir dėstytojo, gerbiamas kiekvieno požiūris ir kitokia nuomonė, nėra hierarchijos.

Norėjosi, kad atkuriamas universitetas būtų kitoks, išsivaduotų iš sovietinių laikų specialistų rengimo „gamyklų“ ir į studijas bei žmogaus ugdymą būtų žiūrima kur kas plačiau ir prasmingiau. Iš praktikos galiu pasakyti, kad mokomasi ne tik iš vadovėlių ar dėstytojų, studentai mokosi ir vienas iš kito, todėl jų „maišymas“ ir susitikimai skirtingose paskaitose naudingi jiems patiems. Be to, skirtingų interesų turinčių žmonių diskusija būna kur kas įdomesnė.

 

Būti laisvam ir atviram pasauliui

VDU yra itin atviras ir kartu tarptautiškiausias Lietuvos universitetas. Jis pirmauja Baltijos šalyse pagal dėstytojų tarptautiškumą, o užsienio studentai sudaro 10 proc. studijuojančiųjų, kai Lietuvos universitetų vidurkis yra 4 proc. Tai leidžia pasiekti, kad ne konkrečios studijų kryptys ir specializacijos, bet laisvė bendrauti su visu pasauliu taptų kertine išsilavinimo ašimi. „Atvirumas pasauliui“ yra viena svarbiausių universiteto vertybių, kurią stengiamasi diegti kiekvienam studentui suteikiant kuo platesnį požiūrį. Išmokti būti laisvam, atsiverti pasaulio įvairovei yra bene svarbiausias gyvenimo įgūdis.

VDU studentai vieninteliai Lietuvoje turi galimybę pirmus dvejus metus gauti visapusišką, bendrauniversitetinį išsilavinimą, rinktis iš daugiau nei 30 užsienio kalbų. Netgi informatikos ar biotechnologijų studentai mokosi filosofijos, istorijos, psichologijos ar rinkodaros.

 

Supraskime, kad dabartinis jaunimas save suvokia visiškai kitaip: netapatina savęs su konkrečia teritorija, kultūra, mąsto kelių disciplinų sandūroje, o įkvėpimo inovacijoms semiasi iš įvairiausių patirčių. Turiu daug pavyzdžių pergyvenantiems, kad neras darbo pagal specialybę. Vienas iš jų – Carly Fiorina, vadovaujanti pasaulinio masto kompiuterių įmonei „Hewlett-Packard“. Ši moteris baigė ne ką kita, o istoriją Stanfordo universitete.

 

Studijos ypač motyvuotiems studentams

Vienas iš svarbių artes liberales universiteto prioritetų yra individualus požiūris į kiekvieną studentą. Vadovaudamasis šiais principais, VDU plėtoja individualizuotas studijas. Siekdamas dar labiau sustiprinti personalizuotą ugdymą, VDU prieš porą metų įkūrė Academia cum laude. Tai – unikali individualių studijų sistema, kuri sujungia dviejų geriausių pasaulio universitetų, Kembridžo ir Harvardo, studijų modelius ir leidžia studentams patiems pasirinkti, kaip studijuoti – plečiant arba gilinant savo žinias.

Diplomas Cum Laude (lot. su pagyrimu) teikiamas daugelyje pasaulio universitetų studentams, baigusiems studijas ypač aukštais balais. Būtent tokiems motyvuotiems jaunuoliams, visada siekiantiems žinoti daugiau, ir skirtos Academia cum laude studijos.

 

Darbdaviai ieško plataus išsilavinimo darbuotojų

Įrodymų toli ieškoti nereikia. VDU šiuo metu yra vienas iš lyderių socialinių, humanitarinių, menų ir biotechnologijų mokslo bei studijų srityse. Čia inovacijos kuriamos kelių disciplinų sandūroje, greta specialybės žinių lavinami besimokančiųjų komunikaciniai, verslumo įgūdžiai, kūrybiškumas, bendradarbiavimas ir kritinis mąstymas – studentai gauna platų išsilavinimą. Būtent tokios savybės vis labiau vertinamos šiuolaikinėje visuomenėje, kurioje žmonės linkę dažnai keisti darbus, daug keliauja, bendrauja.

Remdamiesi absolventų, kurie įsitvirtinę ne tik Lietuvoje, bet ir įvairiose pasaulio šalyse, patirtimi, galime pasakyti, kad sėkmė lydi tuos, kurie geba plačiai mąstyti, komunikuoti, prisitaikyti. Darbo rinkoje vertinami tokie darbuotojai, kurie būtų ne tik geri savo srities specialistai, bet ir turėtų platesnį išsilavinimą, pasaulio suvokimą ir visuomenėje vykstančius procesus. Labai svarbu Lietuvoje stiprinti tokius žmones ugdantį universitetą, veikiantį artes liberales principu. Tai būtų Lietuvai žingsnis į priekį.

 

Prof. habil. dr. Algirdas A. Avižienis

Autorius yra Kalifornijos universiteto (UCLA) ir Vytauto Didžiojo universiteto profesorius emeritas. Parengta pagal VDU naujienų pranešimą

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.