Pasiūlymai universitetų veiklai gerinti

1. Pakeisti 2011 m. Mokslo ir studijų įstatymą, kad universitetai būtų, kaip anksčiau, universitetai, o ne viešosios įstaigos.

2. Neleisti prievarta jungti vienų universitetų su kitais. Tie, kurie nori, tegul jungiasi laisva valia.

3. Neleisti universitetų dėstytojų diskriminuoti, atleidžiant vien dėl vyresnio amžiaus. Dėstytojus ir mokslo darbuotojus vertinti pagal darbo rezultatus. Dalis vyresnio amžiaus universiteto dėstytojų kuria svarbų produktą – publikuoja straipsnius prestižiniuose užsienio šalių mokslo žurnaluose. Nuo šio produkto priklauso valstybės finansuojamų bakalaurų, magistrantų ir doktorantų vietų skaičius universitetuose, todėl nesuvokiama, kodėl dėstytojų darbo trukmė universitetuose priklauso nuo jų amžiaus, o ne nuo darbo rezultatų.

4. Pakeisti dėstytojų veiklos vertinimo sistemą. Ši sistema turi turėti mažiau rodiklių ir būti objektyvi.

5. Universitetų dėstytojams ir mokslo darbuotojams garantuoti neterminuotas darbo sutartis, o pabaigusiems darbą dėstytojams (senjorams) prilyginti jų turėtas darbo sutartis neterminuotoms – su iš to išplaukiančiomis pasekmėmis – išeitinėmis kompensacijomis.

6. Apriboti universitetų rektorių ir administracijos teises, kad jos atitiktų deklaruojamas UNESCO rekomendacijose. Grąžinti universitetų darbuotojams asmens laisvę, kurią jie turėjo po 1990 metų. Tai sumažintų korupciją universitetuose.

7. Padidinti dėstytojų ir mokslo darbuotojų atlyginimus ir doktorantų stipendijas bent 2,5–3 kartus, kad jie atitiktų esančius Estijoje, Lenkijoje, Čekijoje.

8. Sudaryti sąlygas, kad mokymo programas ir mokymo procesą kurtų tik universitetų bendruomenė, nesikišant stambiajam verslui ir kt. Universitetų tarybų ir senatų nariai turėtų būti vien tik universitetų darbuotojai.

9. Sudaryti sąlygas, kad universitetams nereikėtų vykdyti daugelio neaiškių mokymo ir mokslo kokybės vertinimo rodiklių. Tai atima iki 50 proc. dėstytojų darbo laiko. Sumažinti (bent dvigubai) išpūstą universitetų administraciją.

10. Sudaryti sąlygas, kad universitetuose būtų ugdomas laisvas mąstantis žmogus – kūrybingas, patriotas, humanistas. Universitetuose dėstytojai vertina studentų žinias, o studentai neturi vertinti dėstytojų kompetencijos. Universitetuose reikia visapusiškai skatinti lietuvybę – tai būtina įtvirtinti įstatymu.

11. Universitetinio ugdymo proceso tobulinimo programoms kurti ir įgyvendinti skirti tikslines lėšas.

 

Doc. dr. Birutė Petkevičienė, prof. dr. Kazys Petkevičius

 

 

 

 

 

 

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.