Tarptautinė programa gabių vaikų ugdymui

Vytauto Didžiojo universitete (VDU) pradedama vykdyti tarptautinė Lietuvos ir Izraelio programa „Gifted“, skirta gabių vaikų ugdymui.

16 VDU Gabūs vaikai psichlogė Jurga Misiūnienė
Psichologė dr. Jurga Misiūnienė. VDU nuotr.

Programa vykdoma pagal tarptautiniu mastu pripažintą Izraelio gabių vaikų švietimo modelį, kurį sudaro specialios ugdymo programos 3–18 metų vaikams ir intelekto koeficiento testavimo metodika. Lietuvoje programa sulaukė didžiulio dėmesio – registravosi du šimtai kandidatų, iš kurių testais buvo atrinkti 47 trečiokai ir 11 vienuoliktokų. Atranką vykdė Lietuvos ir Izraelio ugdymo ekspertai bei psichologai.

„Gifted“ – atvira mokymosi aplinka, kurioje mokytojai ir dėstytojai padeda vaikams augti intelektualiai ir emociškai. Šiuo metu pradedamos vykdyti septynios specialios programos, skirtos 3 ir 11 klasių gabių vaikų ugdymui. Taip pat organizuojama IQ testavimo metodika, pagal kurią nustatomas vaiko intelekto koeficientas, siekiant parengti individualų ugdymo planą kiekvienam, atsižvelgiant į jo gebėjimus. Programos metu dalyviams teikiamos psichologų konsultacijos, organizuojamos žiemos ir vasaros stovyklos, konsultacijos ir seminarai tėvams.

 

Gabiems vaikams reikia papildomo iššūkio

„Jau nuo vienerių su puse metų Markas mokėjo raidyną, skaičius. Būdamas trejų, jis jau skaitė ir žinojo viso pasaulio vėliavas, šalių sostines. Nuo mažumės pasižymėjo gebėjimu greitai perprasti ir įsisavinti naują informaciją“, – pasakoja vieno iš programoje dalyvaujančių vaikų mama Laura. Ji teigia, kad, pradėjus eiti į mokyklą, ugdymo programos užduotys nesukeldavo Markui iššūkio siekti rezultatų, visa mokomoji medžiaga buvo lengvai įsisavinama arba jau žinoma. Taip mama suprato, kad jam darosi nuobodu atlikti užduotis ugdymo įstaigoje ir labai reikalingas papildomas iššūkis, kuris sukeltų smalsumą ir norą gilintis, domėtis, mokytis. „Tikiu, kad vaiko lavinimas reikiamu laikotarpiu ir naudojant tinkamas priemones yra didžiausia dovana, kurią gali padovanoti tėvai savo vaikams. Puiku, kad Lietuvoje yra iniciatyvių žmonių, kurie domisi gabių vaikų iššūkiais ir siekia sukurti bendruomenę, kur gali susitikti bendraminčiai, dalintis idėjomis, ieškoti bendrystės, kurti, pažinti“, – dėkodama organizatoriams teigė Laura.

 

Lietuvoje – didžiulis susidomėjimas

„Vos paskelbus atranką, Lietuvoje kilo didžiulis susidomėjimas. Skambino tėvai ir mokytojai iš Vilniaus, Klaipėdos, Trakų, Marijampolės, Visagino ir kitų miestų, retoriškai klausdami, kodėl iki šiol šalyje niekas nekreipė dėmesio į gabius vaikus. Programa parodė, kaip trūksta dėmesio gabių vaikų ugdymui. Svarbu, kad mokytojai būtų pasiruošę atpažinti ir teisingai ugdyti šiuos vaikus. Tik dėmesys jų ugdymui iki šiol buvo gana fragmentiškas. Jiems reikia padėti – suprasti save, susidraugauti su aplinka, duoti jiems tiek daug, kiek galime. Orientuotis į vaiką, bet ne į bendrąsias ugdymo programas, nes jiems jos netinka“, – paaiškino projekto koordinatorė.

VDU šiame projekte bendradarbiauja su Izraelio įmone „IP Capital“ ir tarptautiniu mastu pripažintu Rišono Leziono Ron Vardi mokymo centru, kuris ugdo pažintines bei kūrybines talentingų vaikų kompetencijas. „Gifted“ programa Izraelyje vykdoma jau daugiau nei tris dešimtmečius.

 

Netinkamo ugdymo pasek­mė – gabūs vaikai, nemėgstantys mokyklos

Pasak programos psichologės, VDU Socialinių mokslų fakulteto dėstytojos dr. Jurgos Misiūnienės, gabūs vaikai, kaip ir visi kiti, turi poreikį gauti kokybišką ir jų gebėjimų lygį atitinkantį ugdymą. „Jeigu kurio nors vieno ar kelių mokyklinių dalykų programa yra per lengva ir nekelianti pažintinio iššūkio vaikui, ji neskatina vaiko poreikio tobulėti, nesudaro sąlygų įgyti naujų žinių bei mokėjimų. Dažnai turime pasekmę – gabius vaikus, kurių pasiekimų lygis yra žemas, jie nemėgsta mokyklos, pradeda netinkamai elgtis“, – pabrėžia psichologė.

„Gifted“ programa naudinga dėl savo nuoseklumo, aiškios gabių vaikų atrankos ir nuoseklaus perėjimo į jų ugdymą, kuris yra labai visapusiškas. Programoje daug dėmesio skiriama loginiam mąstymui, vaikai mokomi mokytis savarankiškai ir komandose, integruojant įvairius dalykus. Svarbu ir tai, kad atranka remiasi kompleksiniu požiūriu į gabumų vertinimą, priešingai nei mokyklose, kur gabūs vaikai dažniausiai atpažįstami tik pagal pažymį.

 

Planuojama atidaryti filialus Vilniuje ir Klaipėdoje

Šį rudenį programoje siūlomi septyni moduliai, skirti 3 ir 11 klasių moksleiviams. Trečiokai gali rinktis du modulius iš šių: išmanioji matematika, gamtamokslinis tyrinėjimas, kūrybinė saviraiška ir asmeninis augimas. Vienuoliktokai turi galimybę pasirinkti vieną iš trijų: skaitmeninė matematika, geografijos ir istorijos tyrimai, šiuolaikinės botanikos, emocinių kompetencijų ir potencialo valdymas. Su vienuoliktokais dirbs dėstytojai ne tik iš VDU, bet ir Izraelio.

 

Žiemos ir vasaros stovyklose dalyviai galės papildomai gilinti matematikos, biologijos, užsienio kalbų, meninio, geografijos, istorijos, chemijos, fizikos ir kitų disciplinų žinias. Bus siūlomos psichologų konsultacijos, vykdomas gabių vaikų atpažinimas, organizuojamos konsultacijos ir seminarai tėvams. Mokslininkai vykdys gabių vaikų ugdymo tyrimus, pedagogams ir švietimo įstaigų vadovams bus siūlomas profesinis tobulinimas, kurio metu jie galės plėtoti kompetencijas, reikalingas gabių vaikų ugdymui. Į programą atrinkti vaikai joje dalyvauti gali tiek, kiek nori – iki pat mokyklos baigimo.

Ateityje planuojama atidaryti daugiau „Gifted“ filialų kituose Lietuvos miestuose – Vilniuje ir Klaipėdoje. Kitais metais ketinama siūlyti programą ir kitoms amžiaus grupėms.

Parengta pagal VDU pranešimą

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.