Savivaldybių taryboms ir merams − nauji įgaliojimai

Kovo mėnesį savivaldos rinkimuose išrinktus naujus savivaldybių tarybų narius ir merus pasitiks pokyčiai. Balandžio 1 d. įsigaliojo Vietos savivaldos įstatymo pakeitimai, pagal kuriuos bus pradėtas taikyti naujas mero ir tarybos įgaliojimų modelis. Šia proga pakalbinome Seimo narius, dirbusius naująjį modelį rengusioje darbo grupėje, − Teisės ir teisėtvarkos komiteto narį Andrių Vyšniauską ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto narį Eugenijų Sabutį.

Naująjį modelį rengusios darbo grupės narys, Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto narys Andrius Vyšniauskas tvirtina, kad naujasis modelis labiau atitinka žmonių lūkesčius, nes merai turės realius administracinius įgaliojimus. „Tai reiškia, kad jie iš tikrųjų galės įgyvendinti tai, ką pažada. Naujasis modelis išgrynina atsakomybę ir funkcijas, todėl bus daug aiškiau, kas ir už ką savivaldoje atsakingas, o merai nebegalės sakyti, kad taryba jiems kažko neleidžia“, − Informacijos ir komunikacijos departamento Spaudos biurui sakė politikas. Pasak A. Vyšniausko, meras turės savivaldybės valdžios ir viešojo administravimo įgaliojimus, bus atsakingas už įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir savivaldybės tarybos sprendimų tiesioginį įgyvendinimą.

Kaip teigė A. Vyšniauskas, tarybos turės didžiąja dalimi panašias darbines funkcijas, tik sumažės jų įtaka, skiriant vykdomosios valdžios pareigūnus. „Taryba priims svarbiausius sprendimus ir turės plačias mero kontrolės galias. Be abejo, didžiausia naujo įstatymo kontroversija yra tai, kad meras nebus savivaldybės tarybos nariu. Dėl to pasisakė Konstitucinis Teismas. Bet meras vis vien vadovaus tarybai, joje nebalsuodamas. Čia buvo padarytas gana prieštaringas kompromisas, kuris, manau, sulauks daug dėmesio“, − tikino politikas.

„Kaip ir meras, taip ir vicemerai turės viešojo administravimo įgaliojimus. Jie galės pavestoje srityje priimti sprendimus, pasirašyti dokumentus. Tai vicemerams suteiks daugiau galios, tačiau jie, be abejonės, bus labiau priklausomi nuo mero. Administracijos direktorius bus skiriamas vienasmeniškai mero. Šis sprendimas buvo padarytas todėl, kad pastaruoju metu vis kildavo konfliktų dėl administracijų direktorių skyrimo ir tai vis privesdavo prie tiesioginio valdymo grėsmės. Todėl, rengdami naują įstatymą, stengėmės eliminuoti tokias procedūrines situacijas, kurios savivaldą priartina prie tikrai negarbingų tiesioginio valdymo situacijų. Dėl vicemerų skyrimų buvo padarytas kompromisas, kurio šalininku nesu“, − kalbėjo A. Vyšniauskas.

Naująjį modelį rengusios darbo grupės nario, Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto nario Eugenijaus Sabučio įsitikinimu, nors nei senasis, nei naujasis modelis nėra tobuli, naujame įstatyme visgi yra geriau išgrynintas mero vaidmuo. „Nedidelėse savivaldose žmonės pirmiausia mato merą, kaip žmogų, kuris sprendžia: jie kreipiasi į merą tiesiogiai, jam rašo laiškus ar net žinutes socialiniuose tinkluose. Ir praktiškai niekada gyventojai nerašo tarybai, joje esančiai frakcijai ar frakcijų nariams. Tačiau anksčiau galiojusiame įstatyme meras formaliai nebuvo tas, kuris viską spręstų, išskyrus tuos, kurie prisiimdavo tokį vaidmenį“, − pažymėjo
E. Sabutis.

Pasak politiko, pagal naująjį modelį, meras tikrai bus tas žmogus, kuris sprendžia. „Žvelgiant iš teisinės pusės, tai yra labai aiškus atskyrimas mums visiems: ir merams, ir taryboms. Taryba yra atstovaujamoji, o meras – vykdomoji valdžia. Meras pavirsta tarsi ministru pirmininku“, − pastebėjo E. Sabutis. Seimo narys pabrėžė, kad šis įstatymas suteikia visas galimybes aktyviam, energingam ir turinčiam daug idėjų merui jas įgyvendinti. Todėl meras taps stipresne politine figūra, gal netgi stipriausia politine figūra savivaldoje.

Tarp reikšmingesnių pokyčių parlamentaras išskyrė merui suteiktą teisę pačiam formuoti savo komandą. „Meras galės apsispręsti ne tik dėl vicemerų, administracijos direktoriaus, bet kartu su taryba ir dėl didesnės mero politinės komandos, įvertinus poreikį, kokiose srityse savivalda turėtų pasitempti ir įdėti daugiau indėlio. Dabar nė vienas meras negalės sakyti, kad čia ne aš, o taryba man primetė ar paskyrė netinkamus komandos narius. Tačiau didesnė laisvė atneš ir daugiau asmeninės atsakomybės“, − atkreipė dėmesį Seimo narys. Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto narys sakė norintis tikėti, kad su naująja tvarka galbūt baigsis politinis turgus, kuris kildavo formuojant valdančiąją koaliciją ir derantis dėl postų.

Pasak E. Sabučio, daug diskusijų buvo dėl to, koks bus tarybos vaidmuo, kokios funkcijos jai lieka. „Tarybai lieka labai daug ir pirmiausia – atstovavimas. Sutarėme, kad taryboje turėtų būti visi lygūs, todėl joje neturėtų būti pirmininko ar jo pavaduotojo“, − sakė Seimo narys. Be to, anot jo, tarybai suteikta nemažai galių apsispręsti. Taryba turės daugiau laisvės, rengdama savo veiklos reglamentą. Taryboje praplėstos opozicijos galios, oficialiai įteisintas opozicijos lyderis ir jo vaidmuo, opozicija turės galimybę du kartus per metus formuoti savo darbotvarkę, posėdžių metu gauti atsakymus į jai rūpimus klausimus iš mero, vicemerų, direktoriaus, savivaldybės pareigūnų.

Politikas teigė esantis absoliučiai įsitikinęs, kad, naująjį modelį pritaikius praktiškai, prie šio įstatymo tobulinimo dar teks grįžti. Be to, pasak jo, vis dar reikia toliau stiprinti jų savarankiškumą, ypač finansinį.

Meras – vykdomoji institucija

Iki šiol meras buvo ne tik savivaldybės atstovaujamosios institucijos – savivaldybės tarybos narys ir vadovas, bet ir atskira nuo savivaldybės tarybos vienasmenė savivaldybės institucija – savivaldybės, kaip įstatymo nustatyto valstybės teritorijos administracinio vieneto, vadovas. Pagal įsigaliojusį įstatymą, dabar savivaldybės taryba bus atstovaujamoji institucija, o savivaldybės meras – savivaldybės vadovas, turintis vietos valdžios ir viešojo administravimo teises ir pareigas, t. y. vykdomoji institucija.

Tarp svarbių naujovių – nuo šių rinkimų pradedamas riboti merų kadencijų skaičius. Šiemet išrinktieji į pareigas galės būti perrinkti dar ne daugiau kaip du kartus iš eilės. Taigi asmuo, tris kadencijas iš eilės ėjęs mero pareigas, negalės būti renkamas meru ketvirtajai kadencijai iš eilės.

Pagal įsigaliosiančius pakeitimus, meras planuos savivaldybės tarybos veiklą, sudarys savivaldybės tarybos posėdžių darbotvarkes ir teiks savivaldybės tarybos sprendimų projektus, šauks savivaldybės tarybos posėdžius ir jiems pirmininkaus, pasirašys savivaldybės tarybos sprendimus ir posėdžių, kuriems pirmininkavo, protokolus. Merui pavesta parengti savivaldybės biudžetą, jis bus atsakingas ir už jo vykdymą.

Kasmet iki birželio 15 d. meras privalės tarybai raštu atsiskaityti, kaip įgyvendinami įstatymai, Vyriausybės nutarimai, tarybos sprendimai, vykdomas savivaldybės biudžetas ir naudojami kiti piniginiai ištekliai. Pagal naująją tvarką meras, o ne administracijos direktorius, organizuos savivaldybės strateginio planavimo procesą, teiks tarybai tvirtinti savivaldybės bendrąjį planą ar savivaldybės dalių bendruosius planus, tvirtins detaliuosius planus ir vietovės lygmens specialiojo teritorijų planavimo dokumentus.

Kitaip nei anksčiau, meras nebeturės balsavimo teisės savivaldybės tarybos posėdžiuose sprendžiamais klausimais. Tačiau meras turės teisę nepasirašyti savivaldybės tarybos priimtų sprendimų ir juos motyvuotai grąžinti pakartotiniam nagrinėjimui. Tokiu atveju, savivaldybės taryba galės arba pritarti mero motyvuotam grąžinimui, arba patvirtinti pirminį priimtą sprendimą.

Merui laikinai negalint eiti savo pareigų (pvz., dėl atostogų, laikinojo nedarbingumo), jį pavaduos vicemeras, tačiau mero įgaliojimams nutrūkus ar naujam merui neprisiekus, laikinai jo pareigas eis savivaldybės tarybos sprendimu paskirtas tarybos narys.

Vicemerai bus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai

Pagal naująją tvarką, vietoj mero pavaduotojo pareigybės atsiras vicemerų pareigybė. Vicemerai turės būti skiriami ne iš tarybos narių, kaip buvo iki šiol. Vicemeras bus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas, kaip ir savivaldybės administracijos direktorius. Keisis administracijos direktoriaus įgaliojimai, jis bus tik įstaigos vadovu. Kartu bus naikinama savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojų pareigybė.

Meras savo vienasmeniu sprendimu turės teisę paskirti administracijos direktorių, o skiriant vicemerą pirmiausia reikės atsiklausti savivaldybės tarybos. Tačiau, jeigu savivaldybės taryba ir nepritars mero siūlomai vicemero kandidatūrai, meras vis tiek turės teisę savo sprendimu paskirti jį vicemeru. Naujomis nuostatomis bus sudaroma galimybė savivaldybės tarybos nariams pareikšti nepasitikėjimą vicemerais ar savivaldybės administracijos direktoriumi, tačiau ar juos atleisti iš einamų pareigų, spręs meras.

Savivaldybės taryba, komisijų ir komitetų darbas

Įstatyme įtvirtinama savivaldybės tarybos dauguma, mažuma, opozicija ir opozicijos lyderis. Taip pat patikslinamas tarybos narių frakcijos ir grupės sudarymas, papildomai įteisinama mišri grupė. Be kita ko, nustatoma papildomų teisių savivaldybės tarybos mažumai, opozicijai ir opozicijos lyderiui. Savivaldybės taryboje, kurią sudaro 27 ir daugiau narių, frakciją turės sudaryti ne mažiau kaip 3 savivaldybės tarybos nariai, kitose – ne mažiau kaip 2 savivaldybės tarybos nariai.

Įstatyme nustatoma minimali trukmė, kiek privalu leisti pasisakyti, klausti, atsakyti į klausimus savivaldybės tarybos posėdyje, sudaroma papildoma galimybė savivaldybės tarybos mažumai turėti savivaldybės tarybos mažumos valandą, per kurią jie turės galimybę užduoti klausimų merui, vicemerams, administracijos direktoriui, komitetų pirmininkams, komisijų pirmininkams ir gauti į juos atsakymus. Be to, savivaldybės tarybos mažuma kartą per pusę metų turės teisę įtraukti klausimus į vieną savivaldybės tarybos posėdžio darbotvarkę. Dar viena naujovė – savivaldybės tarybos komisijų ir komitetų posėdžiai, išskyrus uždarus, turės būti transliuojami tiesiogiai.

Keisis savivaldybės kolegijos sudarymas

Savivaldybės tarybos kolegija keičiama į savivaldybės kolegiją, tikslinamas jos sudarymas ir papildomas klausimų, kuriuos ji nagrinėja, sąrašas, kuris, be kita ko, yra nebaigtinis. Priimtais pakeitimais išplečiamas asmenų, kurie įeina į savivaldybės kolegiją, sąrašas. Į jį bus įtraukiamas meras, vicemerai, administracijos direktorius, savivaldybės tarybos komitetų pirmininkai, Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijų pirmininkai, opozicijos lyderis. Taip pat įtvirtinama, kad kolegija gali būti sudaryta savivaldybės tarybos sprendimu. Kolegijos posėdžiams pirmininkaus meras. Parengta pagal Seimo
pranešimą

 

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.