Smulkiojo ir vidutinio verslo rėmimo praktika Lenkijoje ir Lietuvoje

Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius ir komiteto nariai – Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Laima Mogenienė ir Mindaugas Skritulskas – su oficialiu vizitu lankydamiesi Varšuvoje, susitiko su Lenkijos Seimo Ekonomikos ir plėtros komisijos atstovais. Susitikime aptarta šalių praktika smulkiojo ir vidutinio verslo rėmimo ir energetikos temomis. Lietuvos Seimo atstovai pakvietė kolegas atvykti į Lietuvą, glaudžiau bendradarbiauti Lenkijos ir Lietuvos komitetų kuruojamose srityse.

53 Smulkaus ir vidutinio verslo rėmimas Lenkijoje bendra nuotrauka
Lenkijos ir Lietuvos parlamentarų susitikimas. Lietuvos ambasados Lenkijoje nuotr.

Lenkija – smulkiojo ir vidutinio verslo rėmimo lyderė Europoje

Lenkijos Seimo Ekonomikos ir plėtros komisijos nariai pristatė galimybę Lenkijoje dvejus metus nuo mažos ar vidutinės įmonės įkūrimo mokėti mažesnes socialinio draudimo įmokas: asmeniui, pradėjusiam dirbti iki 26 metų, taikomą lengvatą nemokėti mokesčių (darbdaviui suteikiama galimybė tokiam darbuotojui mokėti didesnį atlyginimą); siekiant pritraukti emigravusius asmenis, šiems grįžus į Lenkiją, taikomą ketverių metų „atostogų“ nuo mokesčių priemonę.

Aptartos skirtingos verslo veiklos Lenkijoje formos (Lenkijai būdinga jų gausa) ir kt. Lenkijos parlamentarai taip pat kalbėjo apie lengvatas, taikomas inovacinėms įmonėms, sukuriančioms apie 1,24 proc. Lenkijos BVP. Jie pasidžiaugė, kad Lenkijos BVP per paskutinius aštuonerius metus padvigubėjo. „Lenkija laikytina smulkiojo ir vidutinio verslo sisteminio rėmimo lydere Europoje. Nepakankamai efektyvi smulkiojo ir vidutinio verslo rėmimo sistema lemia mažą gyventojų verslumą ir emigracijos augimą. Todėl reikia ieškoti naujų būdų Lietuvos smulkiajam ir vidutiniam verslui skatinti“, – kalbėjo L. Mogenienė.

 

Lenkijos mažų ir vidutinių įmonių ombudsmenas

Seimo Ekonomikos komiteto narių delegacija susitiko ir su Lenkijos mažų ir vidutinių įmonių ombudsmenu Adamu Abramowicziumi, vadovaujančiu nuo 2018 m. įkurtai nepriklausomai įstaigai.

Ombudsmenas gina labai mažų, mažų ir vidutinių įmonių teises, atstovauja bylose tarp verslininko ir socialinio draudimo įstaigos, vietos savivaldos ar valstybės institucijų, tačiau jis neturi teisės dalyvauti verslininkų ginčuose.

Lenkijos mažų ir vidutinių įmonių ombudsmenas: prašo atitinkamų valdžios institucijų iš dalies pakeisti taisykles, kurios kenkia verslumo plėtrai, arba priimti taisykles, kurios pagerintų verslininkų veiklą Lenkijoje; užtikrina, kad būtų įgyvendintos Verslo konstitucijos nuostatos; kreipiasi į kompetentingas valstybės institucijas, kad gautų teisinius paaiškinimus; informuoja kompetentingus priežiūros ar kontrolės organus apie viešojo administravimo įstaigų veiklos pažeidimus; prašo pradėti pareigūnų tyrimą arba drausminę procedūrą; teikia neeilinį skundą Aukščiausiajam Teismui; informuoja kompetentingas institucijas apie pastebėtas kliūtis vykdant verslo veiklą Lenkijos teritorijoje; dalyvauja projektų, tiesiogiai liečiančių smulkiojo ir vidutinio verslo sektorių, darbuose; prašo pradėti administracinę teiseną, skundus ir kasacinius skundus teikia administraciniam teismui ir dalyvauja procese. Paminėtus veiksmus ombudsmenas atlieka savo iniciatyva arba gavęs verslininko prašymą.

Ombudsmeno įstaiga bendradarbiauja su mokslo ir verslo atstovais per atitinkamai sukurtą įstaigos struktūrą – Mokslo tarybą, Konsultacinę tarybą ir Verslininkų tarybą. Ombudsmeno įstaigoje dirba 57 žmonės, įsteigta 16 padalinių skirtingose šalies vietose. Ombudsmenas skiriamas premjero, ministro teikimu vienai šešerių metų kadencijai. Lietuvoje tokio tipo įstaigos šiuo metu nėra. Todėl, esant galimybėms, Lenkijos ombudsmenas kviečiamas toliau bendradarbiauti ir keistis naudinga patirtimi. Parengta pagal Seimo pranešimą

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.